Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 18 mars 2016

Fredag och födelsedag!

Idag firar vi vår nyblivne 16-åring! Han vaknar så sent på morgnarna så när han äntligen kom upp så var det bara jag och minsta brorsan hemma! Men vi sa grattis! Och så fick han citronmuffins med frosting när han och flickvännen kom hem från skolan! Då var det bara 3 brorsor hemma och ingen pappa så det blev inte något heltäckande firande då heller. Men ikväll ska vi ordna lite festligt kvällen till ära och imorgon blir det kalas med mormor, morfar och farmor! 

16- år sedan han föddes! Klockan en minut över åtta föddes han! Det har gått så fort. Nyss var han så här liten och rar och nu är han stor, en ung man! Man undrar lite var tiden tog vägen! I ett nafs har 16 år gått! Jag minns så väl dagen när han föddes. Vi åkte in redan på natten för jag trodde att det var bäst att vara på plats i god tid. Det var dumt. Men det visste jag inte då. Jag hade inte ett dugg ont och ville bara sitta och andas, sova i en fåtölj. Maken låg i sängen och sov på riktigt. De lät mig vara rätt mycket i fred men tyckte det gick för långsamt. Men kl 7 var jag öppen 6 cm och hade fortfarande inte ont. De ville att det skulle hända något och jag undrade om jag inte kunde åka hem och komma tillbaka när det drog igång på riktigt. Men det ville de inte. Fosterhinnan buktade och det skulle gå fort trodde de när det väl började. Så de ville ta hål på hinnorna. Jag lät dem. Det var dumt. För sen satte det fart ordentligt och det gick så fort att det var svårt att hinna med. Men ut kom han med buller och bång och allt gick bra! Efter det bestämde jag mig för att skulle det bli några fler barn skulle jag hålla mig hemma så länge som bara möjligt! Efter ett par timmar åkte maken hem och kom tillbaka med storebror, 2 år och 2 månader. Jag tyckte han såg så stor ut där han kom mot mig i korridoren. Jag hade varit och ätit lunch och kom från matsalen med den där plastbaljan framför mig med lillebror i. Så stegar storebror fram iklädd blå snickarbyxor och blårandig t-shirt - "var är min lillebror?" ropade han och kom fram och tittade! En ny tid hade startat. Fast det fattade jag inte riktigt då. Från ett barn till två...det var en stor omställning. Roligt, arbetsamt, gulligt, fantastiskt, frustrerande, viljor...
Idag åt vi lax till lunch. Hade en liten bit lax i frysen som var precis lagom för tre! Jag strödde över citronskal, citronsaft, persillade och salt och peppar och så bakade jag den i ugnen i 150 grader i ca 20 min. Och till det åt vi en romsås- dubbelt så mycket crème fraiche som majonnäs och så röd rom, citronsaft, hackade räkor och dill! Gott som 17. 
Och så citronmuffinsarna till kaffet senare! Goda de också med sån där florsocker, smör, citronfrosting! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar