Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 7 mars 2016

Måndag morgon...

...och alla barn är i skolan! Vintern har tagit ny fart och snön yr därutanför köksfönstret. Vi har haft en bra helg! Inget särskilt hände. Bara det vanliga. Men vi har vilat oss och varit tillsammans och är pigga och glada nu när den nya veckan drar igång! 

Vi har lagat en massa mat - som vanligt. I fredags blev det falafel och små "kebabrullar" - starka köttfärsrullar - och hembakat pitabröd och grönsaker. Hummus och en vitlökssås till det. Det var gott. Äldsta sonen och hans flickvän gjorde en lite lyxigare kladdkaka till efterrätt! 
Lördag förmiddag ägnades åt läxläsning. Matte och engelska och tyska och samhällskunskap. 12-åringen skulle göra sin engelskläxa på surfplattan. Jag retar mig. Det är så in i bomben korkat att mixtra för mycket med surfplattor. Det är jobbigt att skriva - pilligt och krångligt. Man träffar fel bokstäver och när man ska rätta far allt omkring. Det går inte ha en vettig fingersättning - man får använda tummarna. Rättstavningen griper in och ser till att barnen inte lär sig stava. De hinner inte konstatera att de inte kan utan tar bara ordet som dyker upp. Papper och penna är inte så dumma uppfinningar när allt kommer omkring. Billigt är det också. 
Sen blev det en skogstur efter maten. Vi hamnade först i en lekpark där det fanns en linbana. Det var kul ett tag och sen gick vi vidare in i skogen. Vi såg rådjursspår och rådjursbajs och vad vi tror var rävspår och så verkar ekorrarna ha satt fart med sina bestyr för det låg avätna grankottar och granspån under vartenda träd. Vi spanade men inte en enda ekorre såg vi. 
Sen blev det eftermiddagskaffe. Jag hade bakat en chokladsockerkaka av lite lyxigare modell. Den var god men den vanliga enkla var nog lite godare ändå. 

Sätt ugnen på 175 grader och smörj och bröa en form.
Smält 100 g mörk choklad
Rör 150 g smör och 2 dl socker vitt och pösigt.
Rör ner 3 äggulor - en i taget.
Vispa 3 äggvitor till hårt skum.
Blanda 2 tsk vaniljsocker, 2 tsk bakpulver, 4 dl mjöl och blanda ner det omväxlande med 2 dl gräddmjölk och så den smälta chokladen.
Vänd ner äggvitorna.
Jag blandade i 50 g grovhackad choklad också. Valnötter skulle det vara enligt receptet men det hade jag inga hemma.
Grädda på nedersta falsen i ca 1 timme. 

Ja, nu är det måndag igen och fem nya arbetsdagar ligger framför oss. Ja, för mig ser det ungefär likadant ut som alla andra dagar. Helg och vardag - samma arbete! Det är lustigt hur det är att vara hemmafru! En skön lunk! Vad som är vila och arbete är lite oklart. Helgen - lite mer arbete egentligen men härligt att alla är hemma...folk som pratar och stojar och kompisar som kommer och mer snack med maken och fler kramar...Och så arbetsveckan med sin rytm. Hushållsarbete varvat med samvaro med 5-åringen, tid för lite läsning och skrivning mellan varven, någon promenad eller tur till en lekpark...och eftermiddagarna med läxor och prat och alla sysslor som på något sätt inbegriper mat. Jag funderar på om jag borde tycka att det är trist och ensamt. Nä, det gör jag inte. Jag gillar det. Skarpt. 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar