Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 29 mars 2016

Måleriarbete, utelek och kluringar!

Nu är påskhelgen slut! Det är tisdag och barnen är i skolan! Jag och 5-åringen ska snart ge oss ut på en liten promenad innan vi möter 9-åringen i skolan! 

Påsken var bra! Vi hade sköna dagar med mycket vila men en hel del arbete också! Maken målade om vår hall. Den har varit röd i många år nu efter att jag i ett anfall av kreativitet ville ha det lite roligare än det tidigare vita! Det var fint och häftigt ganska länge men de senaste två åren har vi funderat på att göra något åt det men inte fått ändan ur...Nu fick vi det. Vi bestämde oss för en blekt blå färg och det blev bra tycker vi! Vi går omkring i hallen och känner efter hur det känns - ljust och fräscht... och härligt! Nu är det bara hälften av jobbet kvar. En bokhylla ska fixas till och alla böcker ska plockas in och lite sladdar ska dras in på rätt ställen och sen ska vi måla alla dörrposter och dörrarna som fått en hel del märken under 10 års slitage med många små barn...
 Jag gjorde ju faktiskt inte så mycket i själva hallen mer än att plocka undan alla böcker och prydnadssaker och ge någon handtag emellanåt! Men jag jobbade ju jag också - lagade mat och städade och diskade och allt det där så maken kunde koncentrera sig på måleriarbetet. Fast jag fick allt lite ledig tid ändå! För jag är snabb - och så skyndar jag mig mycket så jag ska hinna med lite annat jag har lust för! Jag och 9-åringen hade lite lust för att måla vi också. Vi ville måla av fotografier. Jag koncentrerar mig på hemorten och M vill måla av ställen han gillar. Han hittade ett fota på Mont St Michel där vi var i somras och jag valde ut foton på två herrgårdar i närheten. Och så satte vi fart. Jag tycker jag börjar få lite mer snits på det där med att måla. Jag älskade att måla och teckna när jag var barn och ung men har inte hållit på på många, många år. Men det kommer tillbaka lite..
 Vi har varit ute en hel del också! Det är ju vår och solen har skinit ganska mycket. Fast vindarna är isiga så man får passa sig lite så man inte blir förkyld. Vi har städat lite i trädgården och beundrat krokusarna som slår ut fler och fler för varje dag. Vi har sett fjärilar som glatt fladdrat omkring två och två...kärlek i luften! 
Barnen, både stora och små, har hoppat mycket studsmatta! Och så har vi varit i ett par lekparker! De tre små leker så bra nu! De är vänner och kommer på roliga lekar! Skrattar och pratar. Tittar på filmer tillsammans i en koja de byggt i undervåningen på en övervåningssäng! 
 Det SKA gå att åka tre i en linbana! Det gick... en liten stund innan de dråsade av! 
 Så gick vi till mina föräldrar för en kopp kaffe på påskdagen. De små hade sovit över så de skulle hämtas hem. Vi pratade och grejade med någon slags kluringar, träpussel...som mamma köpt på Jysk för många år sedan. Några klarade vi ut men ett par var så svåra att vi gav upp! 
Så nu var det vardag igen! Men våren är här...och massa lediga dagar kommer snart...och värmen och alla tjocka jackor kan snart plockas undan..altandörren kan börja stå öppen så vi kan springa ut och in som vi vill! Vi anar sommar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar