Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 6 oktober 2016

Studiedag!

Igår hade barnen studiedag! Det var skönt! Och jag är så glad över att jag är hemmamamma så barnen kan få ledigt på riktigt! Att jag inte behöver ta med mig mitt minsta barn till förskolan och låta resten vara hemma ensamma. Lämna hemmet när de ligger och sover...Vi fick en extra sovmorgon och det njöt vi av! När vi hade vaknat låg vi kvar och kramades och pratade en stund...jag och de tre barn som hade hamnat i min och makens säng (tur vi har en riktigt stor säng så några barn får plats också!)! Sen blev det frukost och allmänt slappande ett par timmar..tv, tv-spel, klipp och klistra...Jag städade undan precis som jag alltid gör. Framemot lunch åkte vi till en hamburgerrestaurang...jag och fyra av barnen och min man kom också och mina föräldrar! Efter skräpmaten var maken tvungen att åka tillbaka till sitt jobb och det äldsta barnet som var med ville hellre gå på stan med en kompis, men vi andra gav oss ut i naturen! Det var en så fin dag att det kändes som om man bara måste ut i solen...inte sitta inne hela dan! Vi åkte till vårt vanliga ställe! Det är så fint och promenadslingan är så lagom lång för en eftermiddagstur! 
Det är så vackert nu när hösten är igång på allvar! Varje år tänker jag likadant...att det ska bli trist med kyla och fukt...men varje år ändrar jag mig...det är ju härligt! Luften är härlig och färgerna och dofterna...På våren är jag hänförd över de spirande ljusa lätta gröna och gula färgerna men nu på hösten är jag lika hänförd över de glesa trädkronornas spröda blads färger...och marken som täcks av torra löv, ljuden som mildras och himlen som öppnas uppåt mot rymden.
Det var roligt att ha vårt minsta gäng med oss - de tre yngsta barnen! När vi är fler anpassar 12-åringen sitt beteende efter sina äldre syskon och är lugn och stillsam men när han är störst släpper han loss och blir springig och klättrig igen! Det är härligt att se! Och 5-åringen, han leker på ett annat sätt när bröderna är med...vildare, modigare...följer i deras lekar och härmar och blir tuff! Jag tänker att det är så skönt att han får båda...sina ensamma förmiddagar i vardagslag när han får vara lugn och upptäcka sina egna intressen, fixa och ta egna initiativ utan att behöva fundera över vad andra håller på med...och att han får så mycket prattid med mig utan att något annat intressant pågår som lockar honom bort från mig. Och att han har sina syskon som ger honom utlopp för sina mer spralliga sidor, som ger stoff till nya lekar, som brottas och skrattar och skämtar med honom! 
Halvvägs stannade vi och drack kaffe och festis och åt bullar och kärleksmums! Det är så härligt att sitta ute och fika när det är lite småkyligt! Kaffet värmer och sinnet blir lugnt av uteljuden. Barnen åt upp sina bullar rätt snabbt och sen började de leka, klättra, gömma sig bakom stenar, kasta kottar...En fin dag fick vi tillsammans! 

2 kommentarer:

  1. Fint! Och jag tänker likadant... mitt i högsommaren vill jag gärna att den ska fortsätta, jag gillar långa dagar på stranden, men när årstiderna skiftar så tycker jag om det också. De sprakande färgerna på hösten, en kylig frostklar morgon i december när solen går upp och självklart den första värmande vårsolen när lökväxterna sticker upp... vad är bäst? Lite av allt tror jag. Härligt att bo i en klimatzon där vi har olika årstider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt med olika årstider! Var och en har sin tjusning...även om det kunde vara lite varmare just nu...kallt och grått och ruggigt...men det kan vara skönt med en rask promenad i höstrusket också och värma sig med en kopp kaffe i värmen när man kommer hem!

      Radera