Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 10 oktober 2016

Måndag morgon...

...igen! Det eviga kretsloppet! Det är grått, tyst, fuktigt... en stillhet därute...nästan lite tryckande, bidande...det är väl vintern som ligger på lur och som hela naturen bågnar och bävar lite inför. Jag också. Min positiva känsla från förra veckan är lite...mindre positiv. Nu finns det ingen återvändo. Vi ska igenom detta mörker. Winter is coming! Fåglarna har tystnat. Men de är därute. De rör sig i måbärshäcken. Äter de sista bären. Ingen lek längre. Nu är det allvar. 

Men helgen var bra! Också en del i det eviga kretsloppet. Samma som nästan alltid men trevligt. Vilsamt. 

Fredag:
Jag och N skötte om vårt hem lite extra inför helgen. Damma, dammsuga, bädda rent några sängar, städa toaletterna. Och så hann vi putsa fönstren på övervåningen på insidan. Lite läskigt med fönster som ska öppnas och vändas på. Men N fick stå på betryggande avstånd tills den farliga manövern var utförd. Sen ville han lära sig hur man gör och fick göra och testa själv. 
En promenad till mormor och morfar blev det också. Bara lite prat och en tur till deras skog innan det var dags att dra hem igen! Skogen är ju min barndoms skog! Har så många minnen från den här skogen. Här hängde jag ofta, ofta till kanske 12 års ålder. Ensam eller med brorsan eller med kompisar. Klättra, hoppa, leka arkeolog och hitta fynd från det gamla torpstället som fanns här tidigare...Och mitt träd...en stor gammal lönn. Där satt jag uppflugen så högt upp jag kunde ta mig! Jag älskade att sitta högt uppe i en klyka...titta ut över världen...ingen som såg mig eller visste att jag var där (utom mamma som kunde se mig från ett fönster på övervåningen!), lövverket kring mig...likt en ekorre eller stor fågel...Nu är trädet ännu äldre och kraften har börjat gå ur det. Det är tanigt och lite skört..inte längre det kraftiga, robusta trädet från barndomen. Grenar har börjat torka och några har ramlat ner och ligger och ruttnar på marken...återgår till naturen. 
Och vid lunch hann vi sätta en deg till schweizerfrallor. De var färdiga lagom till skolbarnen kom hem! Gott med ljummet bröd och smältande smör och skinka och salami när man kommer hem från skolan! 
På kvällen lagade vi mat...några tillsammans. Det äldsta barnet var hos sin flickvän och de två "nästäldsta" var på gym men vi andra fixade med maten. Friterad rödspätta, köpta pommes och hemgjord majonnäs! Gott! 

Lördag:
Läxor på förmiddagen som vanligt. Inga från skolan den här gången. Men mina läxor räckte! Och blev över! Matte, stavning, engelska och tyska! Av en slump blev det genitiv med alla tre barnen som jag gjorde engelska med. Vi hade kommit dit i deras tre böcker vi följer. På tre olika stadier förstås. Det är så bra i de där gamla böckerna. Grammatikmomenten återkommer hela tiden...lite svårare för varje år. Bygger lite i taget. 

Efter lunch blev det promenad! Vi gick runt ett joggingspår på ett par kilometer! Härligt att vara ut i den friska blåsten! Gula löv som yr i luften och täcker stigen! Barnen njöt av att springa snabbt i alla backar! Och i utegymmet hade de kul! Alternativa träningsmetoder utarbetades...den ena fånigare än den andra! 
 Efter fikat kom de yngsta barnens kompis över. Efter en stunds tv-spel ville de måla! Många teckningar blev det...mest halloweenmotiv...monster och pumpor och spöken! Och så lyssnade vi på musik på Youtube  under tiden! Vi såg programmet om Beethovens Für Elise på fredagen och där fanns en raplåt som använde ledmotivet i just Für Elise! I can av Nas. Den låten gillade barnen så den gick varm! Och så lite Elvis, Dan Andersson, Alexander Ryback! Favoriter just nu! 
 På kvällen åt vi god mat igen! Det var extrapris på utskuren biff så det hade maken köpt hem! Det är inte så ofta vi äter så "fint" kött. Det blir lite dyrt när det går åt så mycket! Så alla njöt av lyxen! Hemgjord bearnaisesås och klyftpotatis till var gott! Och så gjorde jag en apfelstrudel till efterrätt! Första gången jag provade en sån och den blev riktigt bra! 

Söndag:

Sova länge. 
Läxor en liten stund.
Skjutsa till och från freerunning. 
Jobb i trädgården. Maken och jag hjälptes åt att vattna igenom thujahäcken, räfsa löv, plocka upp äpplen, ta ner studsmattan...Härligt att vara ute och greja tillsammans! Få något gjort, böja och använda kroppen, prata, få fint i trädgården...Barnen som var ute och hemma var med lite och hjälpte till men sen gick de över till sin kompis och lekte med henne...stenbrottsarbetare var de visst den här gången! 
Sen blev det som vanligt bad och kvällsmat och lite tv och så sängen! 
Och nu är det alltså måndag. Igen! Det har börjat blåsa när jag suttit här och skrivit! De små fåglarna i häcken har givit sig av men de stora kråkfåglarna blev tydligen upplivade av vinden och de far fram som mörka skuggor under de grå skyarna. 
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar