Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 3 oktober 2016

Kontraster...

Helgen är förbi! Måndagsmorgonen är ljus och solig och kylig och höstens första frost har precis försvunnit! Helgen var bra! En blandning av allt möjligt - kontraster mellan vardag och fest, ute och inne, vila och arbete...Precis som jag tycker om. 

Far i huset var bortrest förra veckan och kom hem på lördag förmiddag. Så den riktiga helgen blev lite kort. I fredags var vi trötta. Det blir lite mer jobb när man är ensam vuxen dygnet runt. Fast det är ändå mycket lättare nu än när barnen var mindre. De största barnen har lärt sig att hjälpa till och att märka när de behöver hugga i lite extra. Så utan att jag behöver be om det töms och fylls diskmaskinen ganska ofta utan min medverkan. Tvätten dras på ibland och tumlas också. Lite dammsugning har också gjorts utan min inblandning. Det är skönt. Och jag blir glad över att de lärt sig vara hjälpsamma. Men vi var i alla fall trötta i fredags - allihop! Så vi beställde pizza och sen drog vi på en film och tittade på tillsammans. 16-åringen och 14-åringen valde och det blev South Paw - en film om boxning och relationer. Den var helt ok och rörande på många sätt men kanske inte riktigt vad jag hade valt själv. Men det gjorde inget - det är mysigt när alla sitter tillsammans och delar en upplevelse! Och de små barnen blev boxningsbitna och var ute på studsmattan dagen efter slog i luften och på låtsas mot varandra! 

På lördagen blev det läxläsning på förmiddagen. 12-åringen hade matteläxa och 10-åringen engelskläxa. Matteläxan var en sån där från matteboken och den var väl helt ok. Förutom att det helt plötsligt dök upp binära tal. W var mycket förundrad. Det var inget de hade pratat om i skolan och han hade förstås ingen aning om hur han skulle göra för att handskas med dem. Det är tur han har en mamma - jag! - som har lust att hjälpa till. Så efter lite grubblande kom jag ihåg hur man gjorde och så kunde jag lära ut det vidare och vi kunde klara läxan! 
Engelskläxan bestod av 10 ord och fraser. De fanns på nätet att hitta - på en sån där sida för kontakt mellan hem och skola och barn, class dojo, heter den. Där stod orden. Och som tur var har jag sparat lite gamla glosböcker - de äldre barnen fick såna men det skrevs aldrig mer än någon sida i dem så det är bara att riva ur och så har man en nästan hel glosbok! I alla fall där skrev vi in orden. Det funkar ju mycket bättre att ha orden i spalter och samlad på ett ställe. Barnet själv kan förhöra sig genom att lägga över och kolla att det kan! Och så kan man gå tillbaka och kolla att man kommer ihåg de gamla orden. Ingen text fanns heller utan orden var bara lösryckta. Det brukar de vara. Tycker det är lite dåligt. Mycket lättare att ha en hel text att jobba med - där orden finns i sitt sammanhang och där man kan översätta och skriva diktamen...Men sånt har blivit omodernt. I övrigt fanns inga läxor. Vi gjorde lite eget - engelska - genitiv, och matte - gångertabellen (det är inte på modet längre tyvärr) och tyska och lite stavning och välskrivning. 

Sen kom far i huset hem och vi åt lunch och pratade om hur han hade haft det under veckan och vad vi andra hade haft för oss. Och sen blev det dags att gå hem till mina föräldrar och fira min far som fyllt år. Min bror med familj var där också. Det är inte så ofta vi ses så det är alltid roligt att få växla några ord. 
Söndagen var som vanligt fullspäckad. Skjutsningar till och från idrottsaktivieter halva dagen och läxor och promenad och trädgårdsarbete och städning och fönsterputs och byte av gardiner och bastubad och tv! 
Trädgården bjuder också på starka kontraster! Löven rasar ner och funkior och hortensior och pioner har börjat säcka ihop och bli bruna av kylan. Men rosorna kämpar på! Flera knoppar har bildats och de slår snällt ut! De är så vackra och lite osannolika...mitt bland förfallet de här ljuva rosa doftande blommorna! 
Jag bakade ett bakpulverbröd till kvällen och vi som gillar sånt åt det och drack te. De andra fick korv och bröd. Brödet var toppengott - fast jag inte hade alla ingredienser som skulle vara med. Det finns här: http://www.leila.se/leilas-filmjolkslimpa/recept/brod/index1,32.htm?id=3189
Jag hade inget rågmjöl utan tog grahamsmjöl. Och jag hade varken aprikoser eller russin och tog istället lite katrinplommon. Det blev jättegott!
Och nu är det måndag och hela arbetsveckan ligger framför oss! Och när vi drog upp persiennerna så var gräsmattan vit! Jag var tvungen att gå ut och känna lite...dra in doften av annalkande vinter och gå på det frasiga gräset! Det är vackert! Det känns som glädje! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar