Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 4 oktober 2016

Kanelbullens dag och lite annat!

I dag är det ju kanelbullens dag! Och bullar är ju alltid gott! Så efter frukost satte jag en deg och när den hade jäst färdigt började jag och N baka bullar! Han tyckte det var roligt! Satte ut formarna och försökte kavla ut degen. Och så bredde han på smör...med lite hjälp för det är ju lite pilligt att få dit smöret utan att degen går sönder...och så strödde han på socker och kanel och rullade ihop. Jag markerade hur stora bullarna skulle vara och sen skar han till dem! Vi hade roligt tillsammans också! Sen blev det ju dags att pensla och strö över pärlsocker! Men då hade N tröttnat på att jobba i köket.
Han hade börjat fundera på klockan istället och ville lära sig hur den funkade. Så jag tog fram en gammal bok med en låtsasklocka i och så kollade han lite själv i den medan jag höll på med bullarna. Sen gjorde vi tillsammans! Läste och tittade och han fick ställa in visarna så att klockan var 1 och 3 och 8 och så där. Hel timme var ju inte så svårt! Och det räcker ju att ha lite koll på det när man bara är 5! 
Nu har vi ätit lunch och smakat på våra bullar! Och så ska vi ut i solskenet en liten stund innan skolbarnen kommer hem! Kanske går vi till vår lilla lekpark! Eller krattar löv och samlar ihop äpplen på tomten! Eller bara cyklar runt lite! Vi får se! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar