Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 14 oktober 2016

Idag tänker jag på...

GRAMMATIK! Jag tänker ofta på grammatik men idag tänker jag extra mycket på det. På nyheterna igår var det ett inslag om Haiti. Skolor var förstörda och barnen kunde inte gå i skolan. De var ledsna. De längtade dit. De längtade efter att få läxor. Ville lära sig saker. En pojke var så glad över att han hade fått med sig sin grammatikbok hem. Han såg ut att vara i 10-12-årsåldern. Grammatikbok...de hade alltså en separat grammatikbok. Det har jag inte sett till någon under mina barns skolgång. Och då har jag ändå följt ett av barnen genom hela skolsystemet. Dessutom gick han naturprogrammet...det mest teoretiskt krävande programmet. Ingen grammatikbok i varken engelska eller tyska. Och definitivt inte i svenska. Jag tänker tillbaka på min egen skolgång. Då fick man möta riktiga grammatikböcker i gymnasiet för första gången. Man fick en i varje språk man läste, engelska, tyska, franska, latin för min del. Ingen i svenska förstås. Där var det bara insprängt i den vanliga läroboken. Sen tittar jag tillbaka på mina föräldrars böcker från 50-talet. De hade läroböcker i modersmålet (grammatik och skrivregler) från 1:an tom 6:an. Alltså under hela folkskolan. Den engelska grammatiken var insprängd i läroboken. I realskolan (alltså motsvarande högstadiet) hade de riktiga grammatikböcker i svenska, engelska och tyska. Likaså i gymnasiet förstås... och då även i de övriga språk eleven valde att läsa...i min mammas fall franska och spanska. Man kan konstatera att det blir sämre. Mer urvattnat. Och att vi har blivit bortskämda eller vad man ska säga. Det räcker numera att lära sig lite grand. Det är inte så noga. Vi hamnar efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar