Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 26 juni 2015

Städa, städa varje fredag...

Idag var det gnöligt och grinigt. Vi gick varandra på nerverna allihopa i morse. Jag har väntat lite på att det dåliga humöret skulle komma och det var tydligen dags nu. Vi är väl för vana och gå och dra och behövde ladda ur oss lite. Inte så farligt men lite bråkig stämning blev det. Jag kände mig lite utarbetad också. Det är ju lite mer jobb för mig på loven. Tvärtom mot hur det ska vara - ha ha! Alla är hemma och ska ha mat. Det blir stökigare. Det blir lite mer av allt. Det är roligt  - men mer jobb. I alla fall så är det viktigt att alla hjälps åt. Annars blir det för mycket jobb för den enda som ska jobba. Så vi satte fart - barnen fick städa sina rum. Det behövdes. Sedan fick de baka en kaka till kaffet. En ny slags kladdkaka vi hittade på Baka med Frida. Man har i en kaka mjölkchoklad och har bara 1,5 msk kakao istället för den vanliga mängden. Annars är det samma som vanligt. Tror jag. Och så grädde på toppen och riven choklad. det var jättegott.
 
Efter lunch var vi ute och jobbade lite i trädgården. Barnen fick spruta såpvatten på bladlöss. Jag tror det hamnade en del på lössen. Men kanske lite mer på andra ställen. Fast det gjorde inget.
Den sibiriska ärtväxten har slagit ut. Den är lite trälig för den sprider sig överallt men den är fin ändå.
Ärtorna har tittat upp! Det gjorde mig glad! Hoppas att det blir ärtor på dem också! Minns hur gott det var när jag var barn och var hos mormor och morfar. Att ta en ärtskida och öppna den och så äta ärtorna råa! Mums!
 
Jag tänker på det där med barnuppfostran och att sätta gränser och så där. Hur mycket som kommer av själva samvaron. Det ger sig liksom lite av sig själv när man spenderar tid tillsammans. Man ska ju existera tillsammans. Kraven ökar med åldern. Man säger ifrån när man inte trivs med stilen barnen har. Man ber om hjälp när det blir för tungt. Barnen lär sig under tiden. Det är lika mycket att lära sig för den vuxne som för barnet. Finna ut hur man vill ha det. Det kommer inte gratis. Det är mycket att fundera över när det gäller sitt eget beteende. Och det blir inte lättare ju äldre barnen blir. Och när man spenderar mycket tid tillsammans så ökar risken för sammandrabbningar - mellan alla involverade - föräldrar och syskon. Men man har också gott om tid att göra något åt det. Visa hur man vill att det ska vara. Säga ifrån. Förklara. Lyssna. Förstå varför. Visa hur man känner och tänker. Göra sig tydlig för barnen och inför sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar