tisdag 2 juni 2015

Lek och lär!

4-åringen är så bra på att leka. Han leker med sina bröder, han leker med mig och han leker med sig själv. Det märks hur han använder alla sina erfarenheter när han leker och hur allt kan förvandlas till en lek. En lek han tycker mycket om just nu är att packa saker och ge sig ut på äventyr. Det packas i alla möjliga väskor och ryggsäckar. Det packas ner mat, böcker, bilar eller annat. Här har han packat saker som kan vara bra att ha om man går vilse:
Det är amo ifall man skulle bli attackerad (det är inte så pk kanske att barn får leka med vapen och sånt men det får mina barn och det verkar gå bra, jag tar risken), bandage om man skulle bli skadad, tigerbalsam om man skulle få ont, papper och penna om man skulle behöva skriva upp något, en ficklampa ligger någonstans ifall det blir mörkt. En stor del av leken går ut på att just packa. Att fundera på vad som behövs och leta reda på det.
En dag hittade jag en massa tops som låg på varje trappsteg upp till övervåningen. Det visade sig vara ett spår, ledtrådar upp så att vår katt kan hitta upp. Jag förstår att det är Hans och Greta som inspirerat till leken. N älskar sagor just nu och vi läser de där vanliga, Rödluvan, Törnrosa, Hans och Greta, Vanten, Pannkakan, Bockarna Bruse...
N tycker mycket om att räkna just nu. Det verkar som om barn har någon slags inbyggd ordning i hur de vill lära sig. Bokstäver och ljud verkar vara intressanta före matten och just vid 4 har alla mina 6 barn varit förtjusta i att räkna. N funderar mycket på siffror, hur gamla folk är, hur långt det är i tid och avstånd, vad han väger och hur lång han är, hur många saker av olika slag det finns...Han tycker om att jämföra - att det blir lika många som ligger på olika ställen, hur fingrarna kan fördelas - två på ena handen är lika som två på andra och de blir fyra tillsammans. Att tre fingrar kan vara tre oavsett vilka fingrar som hålls upp. Här har han lagt kapsyler i två rader. Han vill att det ska bli lika många på varje rad. Sen blev räkningen en lek och kapsylerna blev gubbar som blev instängda bakom en kapsylmur.

Det är roligt att vara med och få lite inblick i hur N tänker. Man behöver inte göra så mycket. Det räcker att finnas där bredvid och ha lite grejer - pennor, papper, kapsyler, knappar eller annat. Det blir en hel del funderat och diskuterat av det. Det kräver inte så mycket kunskaper av den vuxne för egentligen utan bara att man är där. Den grundläggande matten, språket eller vad det nu är - förståelsen för hur saker och ting hänger i hop - växer fram utan någon större ansträngning. Det är spännande! 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar