Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 28 juni 2015

Pizza

Igår bakade vi pizza till kvällsmat! Vi hjälptes åt så det gick rätt smidigt fastän vi är många. Jag gjorde degen och bakade ut. Äldste sonen gjorde tomatsåsen. En ovanligt god tomatsås blev det:
 
1 burk tomatkross
chilipeppar efter smak (0,5 tsk knappt tror jag att han tog)
1 stor finhackad vitlöksklyfta
1 stor finhackad gul lök
3 msk olivolja
1,5 msk oregano
1 krm svartpeppar
0,5 tsk salt
 
Blanda ihop allt och koka sakta i 10 min. Man kan ha såsen som den är men här gillar inte barnen lökbitar så vi mixade den slät.
 
Jag och ett barn hackade det som skulle vara på och två andra barn dukade bordet. Sedan lade vi på allt tillsammans. Skinka, mozzarella och vanlig ost och färsk oregano blev det - enkelt men gott. Och sedan ruccola och vår franska pizzaolja. Den älskar vi alla! Vi köpte två flaskor förra året och nu är den sista nästan slut!
 

Det är lite varmare ute och barnen var ute och lekte både innan och efter kvällsmaten. De här sommarkvällarna är så härliga. Man gör lite som man vill - sitter kvar vid bordet och pratar, barnen som leker med sitt och ändå är man med lite på ett hörn, stora barn som får lust att göra lite gymnastik på gräsmattan nedanför altanen, öppna dörrar och ett friare liv än annars...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar