Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 7 juni 2015

Helgbestyr!

Helgen har kommit och gått. Det har varit soligt och blåsigt och mysigt! Vi har inte gjort något särskilt. Vi har tittat på tv. Vi såg två filmer. En som hette Click som handlade om en man med tidsbrist som fick en magisk fjärrkontroll. Den var inget mästerverk men rolig och tänkvärd. Sen såg vi första Matrixfilmen. De äldre barnen gillade Matrixfilmerna mycket när de var lite mindre och vi kom på att våra mellanstora barn inte sett dem. De gillade den här filmen de också. Och jag med - fast jag sett den rätt många gånger. Sen har det varit idrottsträning och lek med en kompis och en del jobb i trädgården och lite förrådsstädning.
I fredags grillade vi hamburgare. Barnen har tjatat sen i somras på att vi skulle äta franska hamburgare, sk sandwich americaine eller som vi säger "amerikäner". Det är hamburgare i baguette med majonnäs och sallad och pommes frites. Barnen beställde såna några gånger på semestern förra året och nu skulle vi äntligen testa att göra egna. De blev goda men väldigt mastiga. Vi konstaterade att man nog ska äta dem på semestern - när man inte hinner få i sig mat på många timmar och är vrålhungrig! Eller göra ganska små!
Jag har rensat landet lite där jag vågade, mellan jordgubbarna och i krusbären. Det har börjat komma upp små fina gröna groddar. Spännande!
Jag har hängt tvätt ett antal gånger. Det är skönt nu när man kan hänga tvätten ute. Det känns roligare att stå ute i friska luften jämfört med att hänga tvätten i bastun. Nu är det extra njutbart. Vår tvättställning står bredvid en syrenhäck och det doftar så underbart. Jag står och sniffar och försöker få i mig all doft jag kan. Snart är det slut för i år. Barnen kommer också och luktar. En kompis hade talat om att man kunde äta syrenblommorna så det har alla testat. De blev mycket besvikna över att syrenerna inte smakade så gott som de doftar. 9-åringen sa att de smakar ju ingenting. Möjligtvis lite tvål.
De vita löjtnantshjärtana blommar. De lyser så vackert mitt i allt det gröna.
Klematisen jag köpte, en President, blommar. Det blev tre blommor och de har redan börjat vissna lite men är fortfarande riktigt fina!
För kanske tre år sedan satte vi ett litet aromaäppleträd. I år har vi fått fem blommor på det! Alla är glada och vi hoppas på att kanske en av blommorna ska bli ett äpple så vi äntligen får smaka!
 
Nu är helgen slut. Barnen sover. Och jag ska snart också sova. Bara fyra dagar kvar till skolavslutningen! Nu längtar vi efter lovet!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar