Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 21 juni 2015

Mammas köttbullar, trädgård och lite annat!

Det är skönt med såna där helger när man lagat en massa mat. Vi har ätit midsommarmat ett par dagar nu - sill, köttbullar, matjestårta, gravlax och hovmästarsås. Det har varit en kall vår och det har inte växt så bra i trädgårdslandet. Men salladen är i alla fall klar!
Jag har hittat ett så bra köttbullerecept. Det kommer från en gammal receptbok min mamma har!
6 hg blandfärs
2 kokta kalla potatisar
1 stor gul lök
1 ägg
0,5 dl vispgrädde
0,5 dl vatten
2 tsk salt
1 tsk grovmalen svartpeppar
Även om det inte växt så mycket i trädgårdslandet så växer det så det knakar på andra ställen! Syrenerna har börjat ge sig och blivit lite bruna men som tur är har vi några ungerska syrener som precis har slagit ut!
 Alliumen är så vackra där de sticker upp ur funkiorna. Jag måste komma ihåg att köpa några fler lökar till nästa år. De är fina så länge, både som knoppar och som utslagna och sedan när bara fröställningarna är kvar också.
 Kantnepetorna har slagit ut och lyser så fint blå i framkanten av min långa rabatt!
 Pionerna är på gång och knopparna är så fina tycker jag. Fastän jag vet exakt hur de kommer se ut när de slår ut så är det så spännande! Jag gillar att titta på dem varje dag och se om det börjat hända något. De där knopparna är som små presenter, som löften...
 Förra året fick jag en smörbollsplanta min mamma hade fått över. Den blommar nu! Så fin!
 Alunrötterna blommar och silveraxen likaså! Nävorna bakom har fått knoppar och snart kommer blommorna lysa blå!
 Det är en del prat om sommarlovet. Att det ska kortas därför att det är orättvist att vissa barn inte kan göra något roligt utan bara går och drar. Vi har haft sommarlov en vecka nu och det är härligt! Dagarna flyter ihop och det spelar ingen roll om det är helg eller vardag. Vi har tappat lite räkningen på hur många dagar som har gått och hur många som är kvar. Det är skönt. Än har vi inte gjort något särskilt. Inte ett dugg faktiskt. Vi njuter ändå. Vi sover länge. Vi har altandörren öppen. Vi går ut och in. Vi gör det vi vill. Leker, hoppar studsmatta, är hos kompisar, kompisar kommer hit, tittar på filmer, spelar tv-spel, jobbar i trädgården, pratar, äter glass, kokar kaffe, spelar kubb, letar efter insekter...Vi har det bra. Vi är glada och nöjda. Vi behöver inget spännande just nu. Men det är skönt att jag är hemma hos barnen. Utan mig, navet i tillvaron, skulle det nog inte vara så roligt. Om jag jobbade nu och bara var ledig 4-5 veckor då skulle det nog kännas lite annorlunda. En på dagis, två på fritids och tre som ja, fick göra det de ville utan att jag skulle veta vad det var. Trots att jag bara finns här och vi bara rotar runt...så är jag viktig. Det allra viktigaste är inte fantastiska aktiviteter utan att det finns tid, tillsammans. Ett hem utan en "chef", en förälder, är inte riktigt likadant som ett bemannat hem. Barn behöver föräldrar. Skola kan inte ersätta bristen på närvarande föräldrar.
 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar