Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 1 mars 2015

Söndagseftermiddag!

Så var det söndag igen! Maten är uppäten och det är tyst i huset. Alla utom jag och minstingen är någon annanstans. En leker med en kompis, 4 är på träning och maken är ute i garaget och fixar lite. Snön singlar ner utanför köksfönstret. Det är vackert men ändå...det kunde räcka nu...jag har fått smak på vår. Vi har ätit gott, en riktig söndagsmiddag blev det. Fransyska och stekt potatis och gräddsås. Det är något som alla gillar. Minstingen som är lite kräsen av sig stoppade i sig så det stod härliga till och kommenterade flera gånger att just det här var hans favoritmat.
Till efterrätt blev det marängsviss på hemgjorda rosa maränger. Gott det med!
Vi har bara fixat och donat i helgen. Inte gjort något särskilt. Vi har varit ute i skogen några gånger. Den lilla skogen som ligger alldeles i slutet av gatan. Jag har städat lite. Galet va! Att städa skogen. Men sån är jag! Kommunen har tagit ner sly och gjort så fint. Aldrig har det varit så fint i vår skog. Förutom då det där skräpet folk aldrig kan låta bli att kuta upp till skogen med och dumpa. Jag har alltså burit folks trädgårdsavfall som de slängt lite här och där till högarna med ris som kommunen förmodligen kommer att hämta upp någon dag framöver. Nu är det så fint så jag hoppas att det känns svårt att slänga något. Men man vet aldrig...
 
Barnen lekte undertiden. De hade många pinnar att greja med eftersom det låg slyhögar överallt. De lekte krigare och jägare och allt möjligt. Så småningom gled leken över till att handla om slavar! En var härskare och de andra var slavar. Slavarna arbetade för fullt med att hugga ved och bära saker. Härskaren såg också ut att jobba hårt. Det är fascinerande det där med lek. Jag fördes bakåt i tiden i mina tankar och mindes hur det var när min bror och jag lekte efter att vi hade gjort oss lördagsfina och badat bastu och duschat. Vi lekte ofta egyptiska slavar. Vi torkade och gjorde fint i duschrummet länge, länge. Märkligt hur barn ofta väljer att leka att de arbetar!
 
 
 Vi har jobbat lite med skolan också. Gjort de vanliga läxorna och så lite annat. 4-åringen vill gärna också ha läxor och den här gången gjorde jag en enkel labyrint av blyertsstreck. Han skulle hitta vägen till mål och fylla i med en tuschpenna. Jag gjorde lite alla möjliga former som jag tror kan vara bra att kunna inför att han ska lära sig skriva senare. Jag gjorde vassa kanter och öglor och vågrörelser. Han tyckte det var roligt och ville ha en till efteråt. Han är inte jättebra att följa linjerna än men han kämpar på och tycker att det är kul ibland! Jag ser det som en lek men kanske kan hans finmotorik ha lite nytta av de här labyrinterna också.
 Jag och 11-åringen fortsatte i vår engelskbok. Veckans stycke handlade om do-omskrivning i nekande meningar. Han hade kläm på det redan innan vi började men det var lite klurigt att få till det så att "do" och "does" blev rätt.
 

 Sedan räknade vi lite matte i en gammal mattebok från 4:ans årskurs. Sonen tycker att det är lite jobbigt med all text och att det är så tätt mellan uppgifterna. Han tycker också att det är svårare uppgifter än i skolan. Det är mer huvudräkning och det är lite mer att hålla i huvudet på samma gång. I början tyckte han att det var för jobbigt men vi tar bara lite i taget och nu går det riktigt bra och han börjar tycka det är rätt kul.

8-åringen fick också räkna lite matte. Han har räknat additionstal över 10-talsgränsen i ett par veckor och nu kom vi fram till subtraktionstal istället. Det är många tal att räkna och de är mycket "monotona" - det är samma, samma hela tiden. Kan upplevas väldigt tråkigt men oj, vad man märker att det är nyttigt. "Sifferkombinationerna" automatiseras och man märker hur han behöver anstränga sig mindre och mindre och det går lättare och lättare.
Men nu är det slutjobbat för helgen. När barnen kommer hem från sina aktiviteter ska vi bara ta det lugnt, bada bastu, äta något och titta på tv tillsammans en stund innan det är dags att hoppa i säng!
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar