Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 10 mars 2015

Bullar och kanelkaka!

Bloggen heter hemmamammaliv. Fast inte skriver jag så mycket om vad jag gör som hemmamamma. Det beror inte på att jag inte gör något. Jag gör massor! Men jag gör ju samma saker varje dag! Det blir lite trist att skriva om det! Jag går upp kl 6.50, jag ger barnen frukost. Jag packar några ryggsäckar. Jag pussar hej då och vinkar av barnen en efter en. Sen bäddar jag och plockar undan kläder och leksaker. Torkar av köksbänkarna, lägger i en tvätt...Sen tar jag och 4-åringen frukost. Vi är lite asociala - bläddrar i tidningar, läser på dator och surfplatta...säger några ord, ritar något i en tidning...Det är trevligt och mysigt. När vi har vilat oss ett tag drar vi igång. Jag har kl 9 som absolut stopptid. Längre får jag inte sitta vid köksbordet.
 
Sen är det samma sak varje dag. Hänga tvätt. Vika det som är torrt sen dagen innan. Lägga in i skåp. Bädda sängar i barnens rum. Snygga till på skrivbord och på golven. Lägga i en tvätt till. Dra på bastun så det torkar och vika det jag hinner - annars väntar det tills i morn. Två tvättar om dagen brukar det bli. Sen ska det dammsugas och torkas av lite i kök och trappa där det samlar sig mest skräp. Kolla toaletterna så det inte ser alltför ofräscht ut. Ordentlig toalettstädning gör jag två ggr i veckan.
 
4-åringen hakar på när han vill. Ibland är han med mycket och ibland mindre. Men han pratar...oj, vad han pratar mycket. Det är mysigt att ha en liten pratsam kille i närheten. Vi vill göra något roligt varje dag också. Ibland går vi ut. Cyklar en sväng, går till en lekpark, går en promenad...Annars grejar vi lite i någon pysselbok, ritar teckningar, leker med bokstäver...Ofta gör vi gymnastik. 4-åringen får stå på huvudet mot min kropp. Han går upp i brygga, stretchar. Och så hoppar han från bord, springer så fort han kan...Det är väldigt roligt. Någon gång i veckan gör vi yoga. Vi gör från en bok eller från youtube. Det är också väldigt roligt.
 
Sen måste lunchen på bordet. Klockan 12 kommer far i huset hem och då ska maten vara färdig så han hinner äta innan han ska tillbaka till jobbet igen. Det är roligt att han kommer hem varje dag. Det tycker både jag och 4-åringen.
 
Sen vilar vi en liten stund innan vi ska gå till skolan och hämta storebror. Så har förmiddagen gått. Ungefär samma varje dag. Lite monotont kanske man kan tycka. Men det gör inte jag. Jag gillar lunken. Men det är inte så mycket att skriva om egentligen!
 
Idag har vi i alla fall bakat bullar. 4-åringen var med en hel del. Han "målade" och strödde på pärlsocker och ställde miljoner frågor om allt möjligt och omöjligt. Sen svängde vi ihop en kanelkaka också. Mina föräldrar ska komma idag och då kan det ju vara trevligt med något gott att äta!
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar