Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 1 augusti 2012

Bakdag!

I går plockade vi de sista röda vinbären. Det mesta blev saft men vi sparade ett par deciliter och gjorde marängrutor med.



75 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
4 äggulor
pressad saft av 1/2 citron
2 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
2 msk mjölk

 Sätt ugnen på 150 grader
Täck botten av en långpanna med bakplåtspapper
Rör smör och socker pösigt
Rör ner äggulorna en i taget.
 Rör ner citronsaften
Vänd ner mjöl och bakpulver och sist mjölken.

Vispa äggvitorna till hårt skum och vispa sen ner sockret lite i taget.

Bred ut sockerkakssmeten och sedan marängen ovanpå.
Strö över bären.

Grädda i nedre delen av ugen n i ca 25 minuter.
Låt kakan svalna och lossa sedan med stekspade.

Skär kakan i 24 rutor.
Servera som de är eller med grädde och vinbär.




Jag och 8-åringen hann också med att baka två sorters bröd. Det ena tar rätt lång tid men det blir väldigt gott så det är det värt!


Rågbröd:

2 limpor

9 dl grovt rågmjöl
1 l kokande vatten
100 g jäst
1 dl vatten
1 msk salt
1,5 dl brödsirap
1 påse stötta brödkryddor
1,5 l vetemjöl special

Rör i hop rågmjöl och kokande vatten i en bunke och låt stå minst 6 timmar

Rör ut jäst och ljummet vatten.
Tillsätt kryddor, salt, sirap.
Arbeta i hop det skållade mjölet och jästblandningen med vetemjölet.
Arbeta degen väl och låt den jäsa ca 45 min under duk.

 Sätt ugnen på 225 grader.
Baka ut degen till två limpor.
Låt jäsa 45 min.
Grädda längst ner i ugnen ca 50 minuter.
Låt svalna på galler under duk.




Här är ett ljusare bröd. Det skulle vara ännu ljusare men vetemjölet tog slut och vi fick blanda vetemjöl med åländskt hemvete. Det blev lite väl mörkt men annars gott!

1 bröd

3 dl vatten
3 dl filmjölk
50 g jäst
50 g salt
1 msk honung
2 tsk salt
2 dl havregryn
ca 13 dl vetemjöl

Ljumma filmjölk och vatten.
Lös upp jästen i vätskan och tillsätt honoung, salt, havregryn och det mesta av vetemjölet.
Arbeta degen kraftigt till en lite kladdig deg.
Låt jäsa 2 timmar under duk.
Fös ihop degen på bakbord och forma till ett avlångt bröd.
Lägg på plåt och låt jäsa under duk i ca 20 min.
Skåra med vass kniv och grädda i mitten av ugnen i 15 min. Sänk värnen till 150 och grädda ytterligare 30 minuter.
Lägg bakduk om brödet och låt kallna på galler.



Häromveckan gjöt min man betongplintar och det blev lite betong över. Jag passade på att göra ett "rabarberfat" och två "påskägg".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar