Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 23 augusti 2012

Bakning, blåbär och blommor!

Igår blev det en riktig arbetsdag! På morgonen bakade jag och lillen "Mellbybagarens osötade fina". Jag blandade ihop det hela och lillen tryckte på knapparna! En älskad sysselsättning! Brödet är lättbakat och blir saftigt med knaprig skorpa - gott med andra ord!


Till 2 bröd:

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
3/4 msk salt
6,5 dl vetemjöl
6,5 dl rågsikt

Blanda ihop degen "som vanligt".
Låt jäsa under duk i 30 min.
Forma till 2 runda bröd och nagga.
Låt jäsa under duk i 25 min.
Nagga igen och pensla med ägg uppvispat med vatten.
Grädda i 15 min i 225 graders ugnsvärme. Sänk sedan till 200 grader och grädda i ytterligare 35 min.

På vägen hem från 6-års plockade vi blåbär. Jag tror aldrig jag har sett så stora fina blåbär som i år! 7 dl fick vi ihop på en dryg halvtimme.



Blåbär och mjölk blev en god och enkel lunch tillsammans med det nybakade brödet och stekta ägg!


Efter lunchen bakade jag äppellängder. Bara att göra en vetedeg och lägga i äppelbitar, smör, socker och kanel. Enkelt och gott!



I trädgården är det riktig höst nu. Echinaceorna blommar så fint!

 

En liten körsbärsbenved har fått så fina röda "klockor".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar