Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 9 augusti 2012

Matlagning och trädgårdsfix!

Mannen jobbar igen och man ska tillbaka till något som liknar mer vanliga rutiner. Maten till oss alla åtta ska vara färdig vid 12-tiden för då kommer mannen hem från jobbet en stund. Det är bra att jag har villiga medhjälpare! Här hjälps barnen åt att förbereda en Nasi Goreng!



Nasi Goreng:

Koka 3 dl långkorningt ris.

Bryn ca 300 g fläskkött eller kyckling tillsammans med 1,5 tsk curry.

Hacka 1 gul lök och strimla 4 dl vitkål.

Lägg lök och vitkål i grytan och efterstek på svag värme under lock i 10 min.
Smaksätt med 1 tsk salt, 1,5 tsk paprikapulver, 2 tsk soja, 0,5-1 tsk sambal oelek, 2 pressade vitlöksklyftor.

Blanda det kokta riset med räkor och ananas i bitar. En strimlad omelett är också gott till.


Har införskaffat lite nya växter. 4 vinbärsbuskar av sorten Storklas blev det. Två stäppsalvior för att ersätta två som har dött och sedan hittade jag en näva som så spännande ut.

Ruccolasalladen jag hade i fyrverkerilådan är uppäten eller lusäten och slängd och istället har två astrar fått flytta dit!


Fackelblomstren har slagit ut!


Jag påstod att jag tyckte att de outslagna bolltistlarna var vackrast! Jag tar tillbaka! De är helt underbara när de slår ut - lila, luddiga stjärnor! När de är halvt utslagna är de rätt lustiga också!

 

Rosorna fortsätter att blomma!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar