Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 14 augusti 2012

Lite engelska, martorn och äpplen!

Vi har börjat tänka lite på skolan igen, jag och min äldste son! Eller det är nog mest jag som har börjat tänka om jag ska vara riktigt ärlig! Vi kom på att det är nationella prov i 9:an! Jag tittade lite på gamla prov på Skolverkets hemsida och noterade att man behöver ha ett rätt stort ordförråd för att klara av proven i engelska. På min sons skola tror de inte på glosläxor tyvärr. Detta plus att de inte bearbetar texterna de ändå läser på ett ordentligt sätt (dvs med genomgång av ord, uttryck och grammatiska konstruktioner) har inte direkt hjälpt sonen att utöka sitt ordförråd. Det är ju lite sent att börja men bättre sent än aldrig så jag försökte klura ut ett sätt att träna ord och uttryck på som inte riktigt känns som skola. Jag hittade en kursbok från första terminens engelskstudier på universitetet - låter svårt men boken är lättläst och rätt spännande. Vi har hittills hunnit med några sidor och har gjort så att vi läser en sida per gång. Vi turas om att läsa högt går igenom svåra ord och uttryck efter varje gång vi byter läsare. Och vi har faktiskt trevligt den stund vi "pluggar" tillsammans!


Ex från förra textgenomgången:

prepositionsuttryck:
different from
meddle with
protected by
friendly towards

tema på:
make
go
spend
eat

ord:
stern
foreign affairs
monarch
manner
agreement
several




Jag har gjort ett till besök på plantmarknaden och hittade något jag inte sett förut - rysk martorn. Visst är den fin! Jag bara älskar den! Det är så häftigt att både "blommorna" och stjälkarna är blå!


De tidigaste äpplena, Transparant Blanche, har blivit riktigt stora! I år är det första gången vi får så många att de räcker till att både äta av och till ett par äppelkakor!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar