Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 4 april 2017

Våreftermiddag!

Det är grått och fuktigt ute...inte så där soligt och ljust som man tycker att våren ska vara...men det här är ju också vår! Och jag tycker det är härligt! Det doftar gott, det är ljumt, luften är så där stark som den blir på våren...den är full av liv! Och i trädgården har det börjat sätta fart! Måbärshäcken har fått små gröna knoppar, fänrikshjärtana har börjat ringla upp sina toppar, rabarberknopparna lyser röda...
Igår var de yngsta barnen ute hela eftermiddagen...de där rullskridskorna N fick förra veckan är så roliga! Han börjar få riktig kläm på hur man ska åka och igår var det dags att ta en långtur med dem. Storebror blev också sugen att åka och vi rotade fram hans rullskridskor från förrådet! Det blev en tur runt kvarteret och det gick ju fort och bra och N var inte nöjd med det utan ville åka vidare. Så vi åkte lite till...till skolan och tillbaka igen! Sen fortsatte N att åka rullskridskor på uppfarten medan 10-åringen satte igång med att träna på enhjulingen! Ingen lät sak men efter tre dagars träning går det lite bättre än det gjorde först i alla fall..ett par meter tar han sig framåt innan han måste hoppa av! Efter ett par timmars åkande...och lite annat...kurragömma, svärdsfäktning, hopprep...gick vi in. Barnen roade sig på egen hand och jag hjälpte 15-åringen med tyska. Ingen läxa utan lite allmän grammatikträning...vi kollade upp att han kom ihåg de modala hjälpverben och sen började vi titta på stark adjektivböjning...något de slutat med i skolan...det är väl för svårt. Och kanske är det dumt..vad ska man ha det till egentligen...alla fattar väl vad man säger ändå...och det är väl ändå ingen som ska prata tyska i framtiden. Jaja, det är lätt att bli ledsen och deppad när man tänker på skolan. Jag försöker i alla fall...försöker plåstra och lappa de brister som finns. Kanske gör det någon nytta. Man får se. Ja, sen var det plötsligt kväll och dags att börja fixa med maten och den sista tvätten...
Jag är glad åt mina vardagar. Jag skriver det ofta och jag tänker på det ofta. Jag ät glad åt att jag är hemma när barnen kommer från skolan...att jag kan vara ute tillsammans med dem och njuta av vårdagarna och alla andra dagar också. Jag är glad över att barnen inte behöver vara ensamma hemma på eftermiddagarna. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar