Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 27 april 2017

Hemmafix och sånt...

Snart är det slut på veckan..då är det dags för...äh, veckan är i alla fall snart slut. Veckan har varit lite seg men ändå gått fort. Ett av barnen har varit sjukt och då blir det lite segt. Vi har tittat på film, byggt lite lego, läst lite...Idag var han i stort sett bra! Det var skönt! 
Vi gjorde lite matte och engelska på förmiddagen. Och så gjorde vi läsläxan som han har varje vecka. Det var rätt trist som vanligt. Texten är ointressant och uppgifterna till stor del meningslösa och många av dem alldeles för tidskrävande för att vara hemarbete. Men något gott kom ut ur det ändå! Sonen har länge kämpat med sin handstil. Han är vänsterhänt och har inte riktigt fått till det där med handstilen något vidare. Och inte har det väl hjälpt till att man i skolan inte lärt ut handstil eller tränat något på det heller. Fröken i lågstadiet sa rent ut att det tänkte hon minsann inte pyssla med...att låta barnen sitta och skriva samma bokstav om och om igen. Nä, det är ju tråkigt förstås men tyvärr är det väl nödvändigt. Jag har försökt träna hemma och uppmanat gång efter annan honom att ta det lugnt, skriva noggrant. Och fröken har klagat..men inte gjort något för att hjälpa honom. Men så kom jag på att vi kunde testa skrivstil. Och resultatet blev riktigt bra! Skrivstil passade honom bättre, särskilt när jag ritade dit hjälplinjer för att han lättare skulle kunna få lika stora bokstäver. Vi blev båda glada och sonen blev peppad...nu kan han ju faktiskt skriva fint om han bara tar det lite lugnt och inte hastar på för mycket! 
På eftermiddagen gav sig största sonen, som var ledig idag, ut för att såga bort det sista av altanen. Hans pappa, min man, hade frågat om han ville hjälpa till när han hade tid och det hade han! Vi andra vågade oss också ut och de två yngsta barnen var med och hjälpte storebror lite med sånt de kunde. Jag gick en vända i trädgården istället. Det är så roligt nu när det börjat hända lite i rabatterna och träd och buskar har börjat knoppas. Krokusarna är nästan borta men scillan blommar så fint och några påskliljor hade slagit ut! 
 Och så tittade vi lite på den lilla graven 6-åringen och 10-åringen gjorde i ordning på påsklovet. Här vilar en stor skalbagge som låg död på vår uppfart. Det var lite sorgligt och en begravning skulle han väl ha tyckte barnen. 
Sen kom 13-åringen ut en sväng också! Och då blev det lek på studsmattan en bra stund! Det är härligt att jobba hemma...få se barnen leka tillsammans, ha dem nära, kunna vara utomhus och njuta av våren mitt på blanka dan, gå in och fixa fika åt sin lilla flock, kunna luncha och prata med sitt vuxna barn fast det bara är vardag, sitta i soffan och brodera och lyssna på ett av barnen som tränar på sin pianoläxa, bygga lego tillsammans med minstingen...Jag är glad över det liv jag har för jämnan med vissa dagar känner jag mig extra glad...idag var en sådan dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar