Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 26 februari 2013

Vårkänslor, hallonglass och studier!

Det börjar kännas som vår! Härligt! Det räcker med vinter nu! Förmiddagen var härlig - soligt, fågelkvitter och dropp från taken!
 
 
Jag och lillen tog som vanligt en promenad för att hämta storebror från förskoleklassen. Det är inte långt att gå men det tar sin tid eftersom lillkillen vill gå själv. Det är mýcket att titta på och förundras över. Idag hade vi turen att få se flygplan, ett par bussar, några hundar och dessutom stötte jag på en gammal arbetskamrat och stannade och pratade en stund med henne. Sedan vill 6-åringen visa oss några teckningar inne i hans klassrum och så pratade vi lite med hans fröken. Utanför finns en liten lekpark och där stannade vi också en stund. Den korta promenaden till och från skolan är alltså en fin och rolig aktivitet för både mig och 2-åringen.

När vi kom hem gick vi över till grannen och tittade på deras kaniner. 2-åringen är helt fascinernad av dessa kaniner, två föräldrar och 5 små söta ungar, och kan stå länge, länge och bara titta!

 
När 2-årigen sov middag kom 6-åringen på att han ville lära sig spela piano. Jag har försökt några gånger att intressera honom för pianospelande men han har inte riktigt nappat. Men nu var det han som frågade mig. De andra barnen spelar så mycket nu att han säkert har inspirerats av dem. Först satt vi bara och klinkade lite men sen tog jag fram Agnestigs första pianobok Vi spelar piano. M visste redan var tonen C fanns och vi tittade på hur den såg ut på notpappret.

 
Sedan lärde han sig D också. Två toner på vänsterhanden fick han lära sig också - C och H.

 
När han väl hade lärt sig dessa 3 toner kunde han med min hjälp spela ovanstående 3 låtar. Låtarna är ju väldigt enkla men han tyckte det var roligt, särskilt när jag sjöng till.

 
När de andra killarna hade kommit hem fikade vi. Vi gillar te och just nu har vi väldigt många sorter hemma!
 

Förutom mackor fick barnen hemgjord hallonglass. Jag mixar bara ihop grekisk youghurt, frysta hallon och lite florsocker - och sen har man en glass! Jättegott!
 


Resten av eftermiddagen ägnades åt läxläsning. Alla hade mycket att göra och satt tillsammans vid köksbordet. De trivs bäst där och för det mesta kan alla koncentrera sig. Jag hjälpte till med det de inte kunde klara själva. Jag förhörde 9-åringen på ordläxa och han räknade lite matte själv. Sedan förhörde jag 11-åringen på ord och hjälpte honom att göra en tankekarta inför ett prov om Island han har snart. 12-åringen hade matteläxa och den klarade han själv. 15-åringen räknade matte och sen gjorde vi tyska tillsammans. Vi har fortsatt att översätta tyska stilar tillsammans. Det går faktiskt lite lättare nu. Vi har börjat komma ihåg vad vi ska tänka på. Verben - tempus och böjning, pronomen, prepositioner, bisatsordföljd... Jag gillar våra översättningsstunder väldigt mycket - det blir som en sport att försöka klara av texterna. 15-åringen tycker också att det är roligt och han tycker framför allt att det känns bra när det märks att han blir bättre!
 

 
Efter läxläsingen stack småkillarna upp på övervåningen och byggde lego. De försöker bygga ihop en hel Star Warsvärld. De har fått en hel del rymdskepp genom åren men de är ju förstås isärtagna och ihopbyggda många gånger om. Nu bryr de sig inte om att försöka bygga dem som de "ska" vara utan hittar på själv. När de har byggt en stund börjar de leka med skapelserna och legogrejerna återfinns lite här och där när dagen är slut! Här är en beriden klonsoldat som hamnat på en hylla!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar