Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 15 februari 2013

Semlor!

 
 I morse bakade jag och lillkillen semlor tillsammans. Han skötte maskinen. Blandade jäst och degvätska och hällde i mjöl. Sedan vred han på hastighetsreglaget. Lade på "täcket" och sa god natt till degen när den skulle jäsa! Vi bakar ofta men fortfarande är det lika roligt tycker han. Semmelbulledegen gör jag som en vanlig bulldeg fast med 1 ägg i och lite kardemumma.

 
Att pensla bullar är jättekul! Det enda tråkiga är att någon gång är de välpenslade och måste in i ugnen! Inte roligt!


 
När de andra barnen kom från skolan hade vi semlorna färdiga. Jag brukar alltid göra med bara mandelmassa i. Det ska det ju ändå vara det i riktiga semlor. I år var jag snäll och gjorde vaniljkräm också! Tre av barnen var mycket glada och tyckte äntligen att det var riktigt gott med semlor!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar