Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 7 februari 2013

Pop corn, snö och gångertabellen!

Glimtar från en dag i min hemmaförskola!
 
Igår morse hittade 2-åringen en påse pop corn. Han tittade på den en stund och sedan öppnade han nästa skåp och tog fram pop corn-maskinen! Det var många veckor sedan vi poppade men han kom tydligen väl ihåg den! (minnesträning)
 
 
Jag tyckte att det var lite olämpligt att poppa en vanlig torsdagmorgon men jag hade inte mycket att sätta emot!

 
2-åringen fick hälla upp pop cornen och dra på maskinen. Sedan fick han en rolig stund när det surrade från maskinen och smällde och hoppade bland pop cornen. En plastgiraff fick titta på! (att mäta upp - matematik)

 
Senare gick vi ut för att skotta snö! Lillen tyckte så mycket om att pulsa runt i den djupa snön. (grovmotorik)

 

Det var inte lätt...
 

 
...men han gav inte upp...


...fastän han fick krypa på slutet! 
 
 
 
 
När lillen sov passade jag och 6-åringen på att baka kakor. M frågade hur många formar han skulle ställa fram. 24 sa jag. Han började räkna och formarna hamnade lite hur som helst. Jag tipsade om att han kunde ställa dem i rader - 4x6 - för att få 24. Han blev intresserad och kontrollräknade flera gånger.
 

Efter bakningen plockade vi fram kapsyler för att han skulle få prova hur "radsystemet" fungerade. Jag bad honom lägga olika kombinationer, 2x2, 3x3, 4x2 osv. Sedan fick han kontrollera hur mycket det blev. Kul sätt att introducera gångertabellen! (matematik)

6 kommentarer:

  1. hej
    var har du köpt -hur mår eg våra barn? låter jobbig men spänannde.
    jag har varit lite låg sen allt prat om allmänn fsk men nu försöker jag bara njuta och komma på en plan inför hösten..gissar jag får försöka söka distanskurser...
    hoppas jag kommer in.men öppnar väl ej förrän i mars.
    nu ska jag äta lördagsgodis.
    kram fina du !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken finns på Adlibris! Förstår att du har känt dig nere pga allt prat. Har själv känt mig upprörd, ledsen och arg flera dagar. Hoppas verkligen att ni hittar på en lösning inför hösten! Kramar!

      Radera
  2. Hej
    Jag blir så inspirerad av din blogg. Du borde föra ut dina tankar till politiker och till tidningar. Många skulle lyssna på dig för du har så mycket fakta du bygger ditt resonemang på. Och så har har jag inspirerats av dina recept. Jag gillar att stå i köket, vilket också kanske är rätt så omodernt, men där trivs jag allra bäst nästan.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir så glad över dina snälla ord! Roligt att höra att det finns fler som tänker i samma banor som jag! Har upptäckt att jag inte är så ensam om mina tankar som jag trodde genom bloggar och hemmaföräldrars nätverk och andra liknande sidor. Vet inte om jag skulle våga föra ut mina tankar vidare än så här - jag försöker bara tänka efter vad jag tror är rimligt, ta mina känslor på allvar och läsa så mycket som möjligt om allt som har med barn, förändringar i samhället...att göra. Kul att du gillar recepten också! Gillar också att laga mat och baka (även om jag vissa dagar känner mig helt utled på det!)Kram!

      Radera
  3. Jag håller med ovanstående, du borde skriva till politiker och tidningar. Se till att det blir publicerat för att de ska se att det finns människor som tänker annorlunda och som värderar familjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker att det jag skriver inte är helt uppåt väggarna! Som jag skrev till Maria vet jag inte om jag skulle våga skriva på mer offentliga ställen! Men för mig känns det utvecklande att skriva, läsa, tänka på familjepolitik och allt som har med barn att göra. Jag har haft stor glädje av alla diskussioner på fb-sidan - utvecklande att ta del av allas tankar och åsikter och fundera över sina egna... Kanske blir jag lite tuffare med tiden!

      Radera