Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 14 februari 2013

Morotsbröd, havrerutor och trolleri!

Idag har jag bakat lite. Det blev morotsbröd och havrerutor. Morotsbrödet gillar alla (utom en liten misstänksam kille som inte kan tänka sig att äta bröd med morötter i!) och det är saftigt och gott!

Morotsbröd:

20 st

25 g jäst
5 dl ljummet vatten
1 dl solroskärnor
0,5 dl linfrön
0,5 msk salt
1 msk sirap
2 rivna morötter
6 dl dinkelfullkornmjöl
7 dl siktat dinkelmjöl

uppvispat ägg
solroskärnor

Smula jästen i matberedare. Blanda ut med vattnet. Tillsätt resten. Låt jäsa i 40 minuter. Dela degen i 20 delar och forma till runda bullar. Låt jäsa i ca 20 minuter. Pensla med ägg och strö på solroskärnor. Grädda i ca 10 minuter.

Havrerutorna bakade min mamma när jag var liten. Jag och min bror älskade dem! Mina barn älskar dem också! De är smidiga att fixa till och den enda disken blir en kastrull. Receptet är så enkelt att barn lätt kan baka kakorna på egen hand!



Havrerutor:

ca 24 st

Smält 150 g smör.
Häll direkt i kastrullen 5 dl havregryn, 2 dl socker, 2 msk sirap och 4 tsk grädde.
Tryck ut i en liten långpanna.¨
Grädda i ca 15 minuter.
Skär i 5x5 rutor innan de kallnat.
Bred ut lite smält choklad (ljus eller mörk) på varje ruta.


11-åringen och 9-åringen har blivit intresserade av trolleri! De tittar på olika korttrick på youtube och tränar själva. I går blev vi bjudna på trolleriuppvisning! 6-åringen vill gärna vara med men har inte riktigt kunnat lära sig några trick än men han är med på sitt sätt. Han uppträder med kullerbyttor och hjulningar istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar