Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 18 februari 2013

Sportlov!

Sportlovet har börjat! Skönt tycker alla! Jag också! Det är skönt att få sova lite längre och inte skynda upp och rusta ut barnen inför skolan! Jag och lillkillen sov gott till 8 och sedan åt vi två frukost i lugn och ro. En stund senare vaknade de små barnen (ja, så små är de väl inte, 6, 9 och 11) De åt sin frukost framför tv:n som de brukar när det är ledigt. De tittade på barnprogram och slappade en stund.
 
Jag sa att det var skönt med lov. Det är inte riktigt hela sanningen. När sex killar i olika åldrar och en mamma ska vara tillsammans hela dagen kan det lätt bli lite gruff då och då. Det krävs lite ordning och reda för att det ska funka och bli trevligt. Efter frukosten visste ingen riktigt vad de skulle ta sig för. Spela tv-spel vill de förstås helst om de får välja men det fick de inte nu! Det blir tjatigt att sitta framför en tv-apparat hela tiden även om de själva tror att det är det de vill. Vi städade i helgen men golven på övervåningen har inte torkats på ett par veckor och dörrposterna var lite solkiga så jag bestämde att vi skulle fräscha upp lite tillsammans. Jag gick lite mothugg först men snart var alla (utom de två äldsta som fortfarande låg och sov!) i full gång och det var riktigt roligt!
 


 
6-åringen och 2-åringen tappade snart koncentrationen och drog på bra musik och började dansa istället!
 
 
 
När städningen var avklarad njöt alla av hur snyggt och trevligt det hade blivit. Alla hade fått nya idéer om vad de ville greja med och 6-åringen och 9-åringen satte igång med att bygga lego. 11-åringen och den nu vakna 12-åringen gick ner och och tränade på pianot. De håller på att träna på varsin riktigt fin låt. E håller på  med River Flows in You fortfarande och kan den felfritt nu. Men eftersom han ska uppträda med den i skolan efter lovet vill han att alla nyanser ska vara "perfekta" också. A håller på att lära sig Ballade pour Adeline och har kommit ungefär halvvägs. Jag och 2-åringen tog itu med matlagningen.

 
15-åringen sov sig igenom förmiddagen trots städning både i och utanför hans rum, dans och pianospel. Strax innan maten var färdig fick det i alla fall vara färdigsovet! Lillen hjälpte till att väcka honom lite bryskt - sköt skumgummiskott på honom!


Efter lunchen var det dags för lillemans middagslur. Han somnade gott med sin älskade mjukishare som han fick av sin mormor och morfar i julklapp i ett fast grepp!


Jag och de tre stora killarna passade på att göra lite nytta för oss när lillkillen sov. Vi jobbade lite med matte och engelska. De två yngre killarna fick läsa en text ur den gamla engelskboken vi håller på i. Grammatiken som hörde till handlade om konditionalis. 
 

 
Största killen gjorde en realskolestil. Numera gör vi så att han får översätta samma text två gånger. Inte på samma dag alltså. Efter första översättningen går vi igenom saker han inte riktigt hade fått till på rätt sätt. Efter ett par dagar får han göra om den. Både han och jag tycker att det är roligt att se om han kommer ihåg det vi pratat om första gången - det brukar han förresten göra också!
 
 

Jag har tagit fram två gamla matteböcker till de yngre killarna och idag fick de börja räkna lite i dem. Nivån är högre än i de matteböcker de har i skolan och de får tänka till lite mer. Man arbetade mycket mer med huvudräkning förr också och många avsnitt ska räknas utan penna.
 
 
"Skolarbetet" tog en timme och sen var det "ledigt" igen! Mina föräldrar kom förbi på en kopp kaffe. Det är alltid roligt när de hälsar på! Jag hade bakat mina vanliga havrebaguetter. Jag bakade dem egentligen till äldste sonen som ska på en dagsutflykt och åka slalom i morgon men det räckte till varsin åt oss också!
 
 
 
Vi hade några chokladmuffins kvar som 12-åringen bakade till söndagsfikat. "Svenska cupcakes" kallar barnen dem. De ser lite cup cakesaktiga ut men är inte så "påkostade" utan lite mer "vanliga". De är lite lagom goda och enkla att göra.
 

 

 
 
25 st
 
 
200 g smör
1,5 dl socker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 msk pulverkaffe
 
Garnering: smält choklad och strössel eller kokos.

Rör smör och socker mjukt och tillsätt allt det andra. Fördela i formar och grädda i 175 grader i ca 20 minuter. Dekorera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar