Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 6 februari 2013

Allmän förskola från 2 år, del 2

I går kom Socialdemokraterna med sitt förslag om att införa allmän förskola från 2 år. Det blir inga stora nyheter i lokaltidningen. Konstigt! Det måste väl vara en viktig sak att kommentera? Det var i och för sig samma sak när den allmänna förskolan infördes från 4 år och sedan från 3. Det gick obemärkt förbi. Man funderar över varför det är viktigt att förskolan ska vara "allmän" - i stort sett alla barn går ju redan i förskolan. De allra flesta barn börjar när de är mellan 1 och 1,5 år gamla. Av 2-åringarna går 9 av 10 barn. Det är 5000 barn som berörs av den här reformen. Det kanske är en slags förberedelse för att så småningom göra förskolan obligatorisk? Man tar lite här och lite där, folk vänjer sig. Till slut har det blivit normalt, inget att fundera över. Precis som det nu är normalt att lämna en 1-åring ifrån sig hela dagarna.

På Rapport igår tog de upp förslaget och intervjuade ett par föräldrar. En pappa tyckte det var toppen att få 5000 kr extra om året! Hans barn gick ju redan på förskolan så vem tackar nej till lite extra pengar? En mamma fick frågan om när hennes dotter skulle börja förskolan. 1,5 år ungefär blev svaret. Reportern frågade varför. Jo, hon var mogen då? Hur vet hon det undrar jag? Varför var inte frågan "hur skulle du vilja ha barnomsorgen?" Vi arbetar efter givna förutsättningar - inga alternativ finns i hjärnan för de flesta. Finns det inget att välja på får man jobba med de förutsättningar som finns. Spara på föräldradagar, skaffa barn med max 2,5 års mellanrum för att få behålla SGI...Föräldrarna slutar att tänka att det finns andra sätt att leva, andra sätt att ta hand om sina barn.

Intervjuerna avlöstes av en debatt mellan Mikael Damberg och Göran Hägglund. Göran Hägglund försökte gå emot Damberg så gott han kunde. Damberg såg lite förvirrad ut. Pratade om att det var omodernt.Vad som var omodernt blev jag inte riktigt klar över. Att ta hand om sina barn? Han pratade om att det är så bra med förskolan också så att kvinnorna kan satsa på att göra karriär. Kanske borde man ta reda på om alla kvinnor (och män också för den delen) verkligen vill göra karriär? Kanske har man andra mål i livet? Han pratade också om att undersökningar visar att det går bättre i skolan för barn som börjar i förskolan tidigt. Det är något som ofta brukar komma upp när man pratar om förskolan. Ändå är det aldrig någon som säger vilka undersökningar det rör sig om. Jag har googlat efter de där undersökningarna många gånger men aldrig hittat några. Jag läste däremot om en amerikansk undersökning (fanns omnämnd i Kihlboms Om små barns behov och utveckling). Där stod det att det fanns vissa belägg för att barn från svaga grupper kunde tjäna på att gå i förskola men att barn som kommer från starka grupper (man menar väl familjer som är välbeställda, utbildade, med ordnade förhållanden kanske) utvecklas mer negativt av att gå på förskola. Om det är så borde väl föräldrarna själva få välja? Om jag vet att jag kan ge mitt barn mycket ska jag väl få göra det. Då ska jag väl inte vara tvungen att lämna bort det till en miljö där jag vet att barnet utvecklas sämre än det skulle ha gjort hemma hos mig!?

Ja ja, man kan tycka hur man vill. Kan bara komma fram till att vi har en mycket konstig syn på barn i Sverige. Vi har liksom glömt bort att de är barn. Undrar ibland om någon tagit sig en ordentlig titt på en 1-åring, 2-åring, 3- åring (ja ännu äldre barn för den delen). Är det ingen som har sett hur små de är. En 1-åring är inte mycket mer än en bäbis. Hela dess väsen uttrycker att det ska tas om hand! Men det har vi missat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar