Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 14 maj 2017

Trädgårdsfix!

De senaste dagarna har jag (med hjälp av min mamma, pappa och äldste son) satt en thujahäck! Det var inte riktigt meningen...men så blev det ändå! Det började med att jag tänkte sätta tre, fyra smaragdthujor i änden på häcken, mot grannens garage för att skymma deras soptunnor och ytterdörr lite. Men sen såg det lite fjuttigt ut och så köpte jag fyra thujor till...och det såg också lite ynkligt ut...ja, och så blev det till slut 21 thujor! Det blev riktigt fint men så sa maken att..varför fortsätter vi inte ända ner i hörnet...för det är en liten snutt måbärshäck kvar längst ner som synes. Och så var det bestämt...10 st tjujor till måste alltså införskaffas! 
Förutom häckjobbet har det blivit en hel del annat trädgårdsjobb. Maken har inte tid att hjälpa till för han håller på med vår utbyggnad. Men jag fick hjälp av 13-åringen att rensa häcken och luckra. Och 10-åringen och 6-åringen fyllde vattenkannor och vattnade lite här och där! 

Det växer och växer...man nästan ser hur det växer! Det är härligt! 
Fänrikshjärtana är som vackrast nu tycker jag...fortfarande knoppiga och mörkt rosa! 
Gullvivorna jag fick av mamma förra året har kommit upp och lyser så fint! 
Och tulpanerna har fått röda kanter...imorgon kanske de blir helt röda!
Och mina gula smala tulpaner blommar!
För flera år sedan satte jag en hel del pärlhyacinter men de har knappt visat sig. Inte förrän nu när plötsligt en hel massa behagade komma upp! 
I år trivs påskliljorna! Jag brukar bara få några stycken men i år är de så många...och de har blommat riktigt länge och visar inte några tecken på att tröttna än! 
Det är härligt med vår! Från att ha spankulerat i trädgården och gjort något småjobb här och där finns det plötsligt hur mycket som helst att göra! Man får strunta en del i innejobbet och hugga i utomhus! Och det är skönt! Att vara ute och använda kroppen! Böja och kröka och gräva och bära! Andas frisk luft och njuta av det arbete man gör! Och det har blivit varmare! Det är också skönt! Fast i dag duggregnade det emellanåt! Precis när vi bar ut kaffet började det...men det gjorde inte så mycket! N tyckte det var riktigt mysigt, som camping nästan, att sitta ute under ett paraply och fika! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar