Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 10 maj 2017

Elementärt...

Britta Svensson skriver en läsvärd krönika i Expressen. Den handlar om hur folk inte kan det allra enklaste, som att sköta ett hem, men håller på med en massa annat onödigt...tex springa maraton, odla sina egna grönsaker, skapa sina lyxhem. Hon menar att de elementära kunskaperna om hur man bygger upp ett liv borde vara ett skolämne. Hur skapar man en hållbar relation? Hur får man en familj att fungera? Hur fixar man ett hem som man trivs med och kan koppla av i?

Jag tänker att det låter ju bra. Det är viktigt att klara av det skenbart enkla i livet. Att sköta hem och barn. Att ta hand om en trädgård, ett hus, sina relationer...Men jag tänker också att Britta bara nosar på ämnet. Hon funderar liksom inte över varför folk eventuellt har svårt för att ta hand om det enkla. Och lösningen...den ser hon som att staten tar ansvar för medborgarna, undersåtarna...En högre instans ska lära ut, undervisa befolkningen om hur man gör.

Det känns som en tankevurpa. Att sköta hem och barn och allt det där andra som hem och barn för med sig... som att vara en människa för med sig...det är inget man lär sig i en skolbänk. Och människor som inte själva tar ansvar för hem och barn kan inte lära ut det. Såna här saker lär man sig på ett annat sätt. Man måste göra det. Man måste se någon göra det. Man måste få vara med när någon gör det. Man måste få hjälpa till. Man måste härma.

Jag tänker på min egen släkt. Trädgårdsintresset vi har...hur har vi fått det? Jo, det är väl så att folk i släkten, på alla håll och kanter, har hållit på med trädgårdsodling. Barn har sett sina föräldrar hålla på, hjälpt till, lärt sig under tiden, fört vidare sånt de lärt sig. Samma sak med att ta hand om barn...ord och förmaningar ekar i mig...förhållningssätt, praktiska saker, kläder och ögonkontakt, att bli torr...inget jag läst mig till alls utan sånt som gått i arv.

Så att lära sig det enkla, att ta hand om sitt praktiska och emotionella liv...det kräver kontakt och samvaro mellan generationerna. Och det kan inte staten ge oss. Det kan vi bara själva ge oss. Om vi får.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar