tisdag 9 maj 2017

Rena snurren!

Jag läser en artikel som handlar om skolan. En lågstadielärare berättar om hur hon tycker att det ligger till därute i skolans värld. Hon berättar att när hon började jobba innebar jobbet 85 % undervisning och 15 % fostran. Nu är det tvärtom.

Hon säger att "det är så mycket grundläggande uppfostran som saknas hos barnen idag. Många barn har svårt i det sociala. Att samarbeta, att fungera i kösystem, att fungera i en hall vid påklädning. Det blir konflikter om allt." Det är stökigt på rasterna. Barnen är arga och frustrerade. De har svårt att vara nära varandra.

Läraren verkar vara inne på att det är hemmen som skapar dessa problem. Hon säger att på måndagarna har barnen jättesvårt att vara i grupp. Men sen på tisdagarna och onsdagarna är det bra för att förbytas i dess motsats på torsdagar och fredagar. Då blir barnen oroliga inför helgen och på fredagarna är det till och med så illa att många är helt ur balans.

De barn som är med i gruppaktiviteter på fritiden fungerar bättre i grupp. De som fungerar sämst har ingen fritidsaktivitet eller håller på med en individuell aktivitet. Lagidrott är väldigt fostrande nämligen.

Barnen fungerar inte bara dåligt i grupp utan är också väldigt egocentrerade. De skriker och slänger i dörrar och är upptagna av sig själva. De är dåliga på att lyssna på andra.

När läraren får frågan om vad det kan tänkas bero på svarar hon att det är föräldrarnas fel. Föräldrarna orkar inte med och då ger de efter. Barnen utnyttjar detta. Föräldrarna tar inte striderna med barnen helt enkelt. Sen säger hon att föräldrarna jobbar väldigt mycket och barnen är i skola och på fritids långa dagar och får lite tid med sina föräldrar. Detta gör både barn och föräldrar trötta och då tar inte föräldrarna striderna med barnen.

Det är inte bara barnen som är jobbiga utan föräldrarna är det också. Föräldrarna försvarar sina barn, tar anmärkningar personligt, blir aggressiva och skyller ifrån sig.

Läraren funderar på hur man skulle kunna skapa bättre ordning. Hon tror inte att barnen går att ändra. De är som det är. Men skolan kan förändras. Man kunde ha flextid så att barn får droppa in mellan 8 och 9 och jobba med eget arbete när de kommer. Barnen behöver inte så mycket faktakunskaper numera. De behöver bli socialt fostrade i stället. Det  borde vara två lärare i varje klass. Man borde ha rastvärdar så lärarna slipper att vara ute med barnen på rasterna.

Ja, detta är en bild av skolbarnen. Och den förbryllar mig. Barnen är ju fostrade på dagis. Och dagis skulle ju se till att barnen blev bättre socialt än vad hemmabarnen blev. Det har man ju hört många gånger. Att dagisbarn blir bättre på samspel och att stå i kö än vad hemmabarn blir. Men detta verkar ju inte stämma. Konstigt. Mycket konstigt. Och det är också konstigt att läraren tycker att det är föräldrarnas sak att reda upp det här genom att ta strider den korta tid de har med sina barn i vardagslag. Hon är ju själv inne på att föräldrarna jobbar mycket och inte träffar sina barn så mycket. Och ändå är det föräldrarna som ska fostra barnen. Men alla de andra timmarna då? Alla de timmar barnen tillbringat i dagis, förskoleklass, skola och fritids...de timmarna utgör inget vakuum. De timmarna har gjort något med barnen. För fostran är ju inget man kan schemalägga, utföra och bocka av. Fostran är allt vi gör med barnen. Där barnen är, där sker fostran.

Det är lustigt. Föräldrarna och hemmet är både början och slutet, både problemet och räddningen. Barnen blir fucked up av sina föräldrar och är helt stirriga kring helgen...lugnar ner sig i skolan. Men trots att föräldrarna är helkassa är det de som ska reda upp ungarna. Nä, det är nog bäst att proffsen tar hand om det hele. Internatskola skulle nog hjälpa. Med mycket lagidrott. Tänk vilka ungar vi skulle få!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar