Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 28 maj 2017

Jobbarhelg och mors dag!

Helgen är slut! Det har ju varit långhelg och det har varit skönt! Även om vi jobbat mest hela tiden! Och det var ju perfekt att få fyra hela arbetsdagar! Maken slutade lunch i onsdags och körde igång med byggjobbandet på en gång! Vi håller ju på att bygga ut vårt hus! Äldste sonen var med och rev ner en tegelvägg...det tog hela dagen att få bort allt tegel och murbruk! 
Och en stor hög skräp blev det av den där väggen! 
Dagen efter var det dags att lägga i grus i utbyggnadsdelen och sen isoleringsplattor och kantbitar som en form för betongen. Och sen armering på det! Detta tog hela fredagen och lördagen att få i ordning och idag var det dags att gjuta betong. Maken och min pappa och två av våra stora söner jobbade hårt från morgon till kaffedags! Sen var det klart! 
 Barnen har fått turas om med att hjälpa till under de här fyra dagarna. De stora har fått gjort tunga saker och de yngre fått hjälpa till med lite smågrejer...hålla i, hämta grejer, hjälpa till att flytta saker, såga lite... Vi har hunnit med lite roligheter också...jag har jobbat i trädgården lite grand, rensat ogräs, vattnat, klippt bort vissna tulpaner och hyacinter och sånt...och glatt mig åt det nya som kommer! 
Pärlhyacinterna som blommar så fint tillsammans med de sista pingstliljorna! 
Och spetsmössan som jag fick förra året av min mamma och som trivs så bra och breder ut sig kanske lite väl mycket men som är så söt och fin!  
 
Funkiorna bestämde sig i går för att det var slut med att bara vara hoprullade spjut och vecklade plötsligt ut sig! Varje år blir jag glad och överrumplad när det händer! 
I trädgårdslandet har det bara efter en knapp vecka börjat titta fram lite små blad! Rädisor, sallad, rödbetor och ringblommor...! Det är roligt att vattna och titta och se skillnaden i storlek från dag till dag! 

Näst äldste sonen fick erbjudande om jobb i lördags....han skulle vara med och pumpa upp en massa hoppgrejer som kommunen skulle ha i en idrottshall och bjuda barn på gratishoppning! Och så skulle han vara med och sköta om själva hoppandet...hålla koll och hjälpa till! Idrottshallen ligger alldeles i närheten av där vi bor så jag och de två yngsta samt en kompis gick dit en sväng för att testa attraktionerna! Det var kul! Barnen hoppade och hoppade och var rejält svettiga och rödblommiga efter en trekvart! 
Här kunde man ta fart nerför den branta backen och sen springa en lång bana upp och ner....

...mellan stolpar och väggar och det gick undan...så mycket att jag inte lyckades få med barnen på bild...precis när jag fick syn på dem försvann de vidare...och kom i mål fulla i skratt av farten de fick upp! 
När de var nöjda cyklade vi förbi mina föräldrar för att hämta ett par saker och där fortsatte barnen leka! De sprang upp i skogen och satte fart med att bli jägare! 
Idag var det tomt i kylskåpet så jag och minstingen fick ge oss iväg till affären och fylla på med ätbart! N skötte om varuvagnen, drog och slet och styrde, och scannade också! Han höll noga koll på prisutvecklingen på scannern och var lite bekymrad över hur snabbt summan ökade. Han kunde inte riktigt bestämma sig för om jag måste vara väldigt rik som kunde kosta på mig så mycket mat....eller om jag skulle bli utfattig efter affärsbesöket! 
Lunchen tog vi i trädgården eftersom karlarna höll på med sin betong..de var lortiga och kunde heller inte ta för lång paus för betongens skull! Korv och bröd fick det bli! Efter lunchen ville de små barnen rita morsdagskort till sin mormor som skulle komma till kaffet! Grannkompisen kom också över och ritade kort till sin mamma! 
Vi hade tänkt gå till mina föräldrar och fira mor som vi brukar men vi hann helt enkelt inte med det i år! Betongarbetet tog för lång tid och vi fick ändra om i planerna och fira hemma hos oss istället! Det gick bra det också! Vi åt köpt vetelängd och köpt tårta och köpta ballerinakex och hembakade mandelkrokar! 
Det blev inte så morsdagsaktigt firande men det spelar ju ingen roll egentligen! Vi var tillsammans och drack kaffe och pratade och det är ju trevligt det! Jag fick en liten chokladask av min äldste son som reste till Nice i morse! Den gjorde mig glad! Det var fint att han tänkte på mig och choklad är ju alltid gott! Men annars fick jag inga presenter...det hanns inte med....Fast egentligen fick jag ju en riktigt fin present av make och barn...att de jobbade så hårt för oss, för att vårt hus ska bli bättre! Det var en fin present tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar