tisdag 15 oktober 2013

Buller och hörselskydd!

Det har varit en del prat om att det är mycket ljud i svenska klassrum. Barnen får i vissa fall använda hörselkåpor för att få arbetsro. Jag har sett de där hörselkåporna ligga i mina barns klassrum och funderat en del på hur hög ljudvolym det är fråga om. Och hur de barn som inte sätter på sig hörselskydden mår. Tål de oljud bättre än andra barn kanske?

Jag förstår att det är helt normalt att barn ska behöva hörselskydd. Det verkar till och med vara normalt för lärarna att vara tvungna att ta till hörselskydd. Jag hittar en säljsajt som säljer hörselskydd och direkt vänder sig till skolpersonal. Så här står det:

"Fler och fler lärare får hörselproblem på grund av de höga ljudnivåerna som kan förekomma i förskola, grundskola, gymnasiet, högskolor och universitet. En bullrig skolmiljö påverkar även stressnivån och kan leda till sjukskrivning. Hos oss hittar du hörselskydd som du som lärare kan använda när du jobbar. Ljudnivån blir mindre men du kan fortfarande höra barnens eller elevernas röster."
och
"Att barnen har hörselskydd på sig under lektionerna i skolan blir en allt vanligare syn. Anledningen är att ljudnivån ofta är så hög i klassrummet så att vissa barn inte kan koncentrera sig. Vi har olika sorters hörselskydd även för de allra minsta. Bebisar och småbarn behöver också skydda sina öron på platser där ljudnivån kan vara hög. Barn och elever i äldre åldrar kan även använda hörselskydd för att underlätta koncentrationsförmågan i skolan och i hemmet."
 
Det låter ju inte riktigt klokt. Försöker föreställa mig en lärare gå omkring i klassrummet i hörselskydd! Avskärmad från alla hörselintryck från klassen hon ska vara ledare över. Eller en förskollärare! Hörselskydd på och omkring finns en massa små barn som gör ljud. Vissa av dem kanske inte tål ljud så bra som andra och då har de  förmodligen också hörselskydd!

På radion talar de också om de här hörselskydden. Barnen tycker tydligen att det är jobbigt att det är mycket ljud i skolan. De har svårt att koncentrera sig och glömmer bort vad de håller på med när de
tex räknar matte. Barnen kan då använda hörselskydd. Barnen säger att de inte tycker om att ha dem på - man blir så avskärmad från omvärlden. En lärare intervjuas. Hon tycker inte att det är konstigt att barnen har hörselskydd. Vissa barn har behov av att använda dem och då är det bra. Fattar inte riktigt - problemet blir alltså de barn som inte vill ha en massa ljud. De får ta konsekvenserna av de andra barnens pratande. Jag trodde att det var de som pratade som skulle ändra på sig?! Men så ser inte skolan och undervisningen ut får jag reda på. Man ska prata mycket nu, diskutera och samarbeta. Man ska inte bara komma på rätt svar utan hela tiden diskutera sig fram till olika lösningar. Då blir det mycket prat och så måste det vara.

Man kan ju nästan tro att det är ett skämt men det verkar som om man tänker så inom skolan. Att det är barnen som tycker att det är jobbigt med alla ljud som har särskilda behov. Det är de som ska ändra sitt beteende. De barn som gör mycket ljud behöver inte ändra sitt beteende. Det är på något sätt mer normalt att göra ljud än att vara tyst. En av sönerna fick till och med förslaget att sitta ensam i ett hörn av klassrummet när han påpekade att det var rörigt och stojigt i klassrummet. Fröken förklarade för oss att det är mycket prat nu för tiden. Barn är annorlunda nu än de var förr helt enkelt. De gör ljud. Undervisningen är inte heller som förr. Barnen ska diskutera och samtala. Det är inte säkert att de arbetar med samma saker. Undrar de över något ska de inte fråga fröken utan först fråga tre kamrater. Ja, då blir det ju mycket ljud. Och det är väl då de där hörselskydden ska komma till användning.

Funderar på om det inte vore intressant att försöka fundera ut varför barn gör så mycket ljud. Vad är det hos barnen som medför detta beteende? Vad är det i undervisningen som triggar igång pratet? Vad kan man göra för att få det att bli tyst?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar