Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 30 september 2013

Uppsatsträning

 
 Jag och 9-åringen jobbar lite i våra gamla böcker. Fastän att de ser så tråkiga ut tycker han att det är väldigt roligt. Vi jobbar inte varje dag och vi jobbar inte länge. När jag var på utvecklingssamtal berättade fröken att de tränar sig på att skriva uppsatser. Det är ju jättebra. Jag blev däremot lite bekymrad när jag hörde hur de tränar på det. Barnen får dra tre kort, ett för platsen, ett för personen och ett för problemet. Sonen hade fått, under en murken trädrot, en rik pirat och att allting snurrar runt. Barnen ska rita en tankekarta och sedan är det dags att skriva. Jag tycker att det verkar rätt svårt och krångligt. Jag tittade i böckerna för att se hur man attackerade uppsatsträningen förr i tiden. Jag tycker att de var mer hänsynsfulla och pedagogiska. Man tog det lite enklare först och inriktade sig på själva språket. Den första övningen handlar bara om att skriva korta satser. Dispositionen till uppsatsen fick barnen gratis. Så här:
 
 
Sonen tog sig an uppgiften med glädje. Han ansträngde sig att skriva fint och tänkte noga på punkter och stora bokstäver. Vi fick också en trevlig stund när vi pratade lite mer ingående om vilka han leker med och vad de brukar göra.
 
 
I övningarna som följer får barnen hjälp med att utveckla språket. Det handlar om olika typer av bindeord, att variera språket genom att använda synonymer, att börja meningar på olika sätt för att inte bli "tjatig"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar