Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 18 september 2013

Siktkakor, rulltårta och höst!

Nu är det höst! Det går inte att förneka det längre. Shortsen är undanlagda och igår tog jag på mig skor och inte sandaler för första gången. Lite vemodigt men också lite skönt. Skönt med det dämpade ljuset, fukten, mättade färger. Skönt att avveckla trädgården även om det återstår en del arbete. Skönt att vara inomhus lite mer och fixa och dona med sånt som blivit liggande under sommaren.
Igår bakade jag siktkakor. Min mormor gjorde alltid såna. Ja, det gjorde väl de allra flesta förr i tiden antar jag. Hemma åt vi också såna här ofta. Jag brukar göra 4 kakor och 4 små bullar på en sats. Jag har alltid rullat de där små bullarna men igår var jag lite mer noggrann. Min mormor brukade alltid göra en längd och sedan skära den i skivor och lägga ner dem med snittytan nedåt. Vi kallade dem båtar eftersom de får ett slags båtmönster uppepå. Så gjorde jag igår. Jag gjorde nog lite för bred längd så båtarna blev inte riktigt rätt men nästa gång så... Jag älskade de där båtarna. Mamma gjorde också så men det var något visst med mormors båtar. Antar att det berodde på att det var just mormors båtar och att jag åt dem i hennes kök. Minns henne stå vid köksbänken i det lilla köket och baka. Minns morgnarna i hennes kök när morfar kokte varm choklad till mig och min bror och serverade bredda siktkakor till oss. Minns kopparna i något slags halvt genomskinligt porslin med en oljeaktig yta som skimrade i pärlemor. Fina minnen som poppar upp ibland, som när jag bakar siktkakor.

Min lille pojke är med mig när jag bakar. Han tycker så mycket om det. Han blandar till degvätskan, smular jästen och häller i mjölken och rör så noggrant med en sked. Sedan sköter han maskinen. Drar på och väljer hastighet. När vi är klara strör han på mjöl på degen och springer till linneskåpet och hämtar bakhanddukar som han breder över degen. När han var mindre ville han inte gå med på att degen skulle täckas av handduk och jag kom på att lura honom genom att låtsas bädda ner degen med ett täcke. Så säger han fortfarande. Att degen ska sova och täcket ska på och så...god natt!

4 kakor:
50 g smör
5 dl mjölk
0,5 msk salt
0,5-1 dl sirap beroende på hur söta du vill ha kakorna. De blir mjukare och fluffigare med mer sirap.
1,4 dl rågsikt.
(Jag brukar blanda i lite vetekli eller vetegroddar eller båda delarna. Man kan också blanda i ett par deciliter kokt klippt råg eller vete om man vill ha kakor med lite mer tuggmotstånd.)

Jäs i 40 minuter.
Dela degen i 5 delar och gör 4 kakor och ca 6 bullar.
Jäs i 20 minuter.
Grädda i 225 grader i ca 8 minuter.
Äpplena håller på att bli alldeles övermogna och för att ta tillvara dem gjorde jag äppelmos. Det är gott att ha till pannkakor och på gröt eller i fil. Det är också gott i rulltårta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar