Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 4 september 2013

Korvbröd och dinkelfrallor!

  Igår blev det en riktig bakdag. Bakade korvbröd och dinkelfrallor. Båda sorterna var riktigt goda!
 
 
24 st:
 
5 dl vatten
50 g jäst
2 msk olivolja
4 tsk socker
1,2 l vetemjöl
3 tsk salt
 
Smula jästen i degbunke och häll på vattnet. Blanda. Rör ner salt, socker, olivolja och vetemjöl. Bearbeta degen ca 5 minuter.
Jäs 40 min.
Dela i 24 delar  och rulla ut till avlånga smala bröd.
Jäs utan bakduk i 15 minuter.
 
Pensla korvbröden med:
2 äggulor
4 msk olja
2 tsk salt
2 tsk socker
 
Grädda i 225 grader i ca 10 min.
 

                                      
 


                      

50 g jäst
1 l vatten
1 tsk salt
2 msk olivolja
4 msk fiberhusk
6 dl dinkel fullkornsmjöl
4 dl dinkelsikt
4 dl dinkelflingor
1 dl oskalade sesamfrön
 
1. Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt, salt, olivolja och fiberhusk. Låt stå ca 10 min.
2. Arbeta in mjöl, dinkelflingor och sesamfrö. Arbeta degen väl. Låt degen jäsa under bakduk i rumstemperatur 1–2 timmar.
3. Sätt ugnen på 250°. Strö ut dinkelflingor på bakbordet. Ta upp den lite kladdiga degen på bakbordet och dra ut degen till en avlång rulle, ca 40 cm. Dela den i 9 delar. Rulla varje bit i flingor och vrid dem lätt. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
4. Låt bröden jäsa ca 15 min. Grädda mitt i ugnen 15 min. Låt svalna på galler.
 

1 kommentar: