Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 31 januari 2013

Musik, konst och skriverier!

Jag skrev ju om min hemmaförskola! Tänkte berätta om vad som hände i den förskolan igår! 9-åringen och 6-åringen var hemma eftersom de varit sjuka ett par dagar. I går vad de i alla fall nästan friska och var sugna på att göra alla möjliga saker. På vissa punkter är jag ganska lat av mig, på andra väldigt arbetsam! När det gäller frukostintag är jag lat. Jag gillar att dricka kaffe och läsa tidningar i lugn och ro och då vill jag att frukosten ska löpa på så smidigt som möjligt! I går fick barnen frukost framför tv:n. Vi hittade ett program på en sån där djurkanal som var så intressant att jag avstod från mitt tidningsläsande och tittade jag också. Det handlade om geparder. Under programmet och efteråt pratade vi en hel del om olika sorters djur och om Afrika och andra världsdelar. Det blev alltså både geografi och biologi. Det mest intressanta tyckte barnen var att få reda på att geparden markerade revir. De skrattade förstås men när de slutat tänka på hur fånigt det såg ut när revirmarkeringen gjordes blev det intressant. De funderade på om vår katt också gjorde det.
 
Efter frukosten gick barnen upp på sina rum och klädde på sig städade undan så gott de kunde. Jag röjde upp efter frukosten och passade på att fylla tvättmaskinen. 2-åringen var som alltid med mig. Han ger mig kläder och stoppar i maskinen, stänger luckan, hjälper till att lägga i tvättmedel och trycker på knappen. Det här gör vi varje dag och lilleman visar inga tecken på att tröttna. Det blir förstås en hel del prat under tiden. Man kan prata om färger, räkna, eller till och med sjunga en stump för att fixa lite underhållning!
 
9-åringen vill lära sig spela piano så det fick bli nästa aktivitet. 2-åringen brukar sitta bredvid och klinka lite samtidigt. Det är konstigt nog ingen som blir särskilt irriterad på honom utan de äldre barnen har lärt sig att stänga av och ägna sig åt sitt. 6-åringen kom på att det fanns en lucka högst upp på pianot och vill öppna och titta. Det fick han och snart var vi alla fyra upptagna av att studera hur pianot verkade fungera! Jätteroligt!
 
Det ena ledde till det andra. 6-åringen konstaterade att det fanns strängar inuti pianot och kom att tänka på min gamla fiol som vi tar fram ett par gånger om året. Han ville absolut prova att spela. Det är många år sedan jag tog lektioner och sedan dess har den mest legat i sitt fodral. En sträng fattas och de övriga tre strängarna är väldigt ostämda men det var kul att spela ändå. Båda killarna bestämde raskt att det är fiol de vill spela. Det skulle passa så bra sa de om de kan spela fiol när storebröderna spelar piano! "Då kan vi spela Mozart!" utbrast 6-åringen och började nynna på en låt av just Mozart han har fastnat för. Jag ska nog försöka skaffa en sträng och stämma fiolen till att börja med!
 
 
 
Sedan blev det aktiviteter vid köksbordet. 9-åringen gjorde läxorna inför morgondagen, både matte, högläsning och några rättstavningsord. Jag fyller alltid på matteläxan med några tal från en gammal mattebok från 50-talet. 6-åringen satt med en pysselbok om matte och svenska. Han tränade på "tvillingar" - 2+2 osv. 2-åringen är alltid med förstås! Han ritar på papper och försöker vända blad i böckerna! När läxläsandet var slut målade vi med vattenfärg. 6-åringen vill måla ett akvarium och 9-åringen ritade de instrument han kan spela lite på, piano, flöjt och fiol! 2-åringen målade han också. Det är roligt att se vad som händer när man doppar penseln i vatten och blandar med färger.

 


 
Sedan hade alla jobbat så hårt att det fick bli rast. De stora killarna sprang upp på övervåningen för att leka krig med hemmabyggda duplovapen och 2-åringen var inte sen att springa efter. Han avgudar sina storebröder och vill göra allt som de gör och de är snälla nästan jämt och låter honom vara med. De förstår att han inte vet så mycket men ändå pratar de med honom och förutsätter att han också kan vara med! Jag själv förberedde lunchen.
 
När vi ätit mat och lillen tog sin middagslur satt jag vid köksbordet och läste och skrev en liten stund. Båda killarna gillar att sitta med mig och de ville också skriva något. Som tur var har vi en gammal laptop liggande så båda kunde få varsin. Sedan började de skriva på varsin "bok". 9-åringen skrev om en polis med en spökkompis och 6-åringen om en soldat (han är rätt krigisk just nu!) som räddade en massa människor.

 
Det var vår hemmaförskoledag. I går var det mest fokus på de stora barnen eftersom de var hemma men lillen hade både glädje och nytta av allt vi gjorde tillsammans. Han fick vara med på sina villkor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar