Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 22 januari 2013

Tyska stilar och Gangnam Style!

Jag och äldste sonen försöker bli bättre på tyska. Han läser tyska för 3:e året (ja, 4:e egentligen eftersom han började i 6:an men då lärde de sig inte särskilt mycket) och har kommit en bit på väg. Han har lärt sig uttrycka sig i presens, perfekt och nu börjat lite med imperfekt. Han har lärt sig vad de olika prepositionerna styr för kasus Han har lärt sig lite om bisatser och modala hjälpverb. En del starka verb har han lärt sig också. Något jag saknar från undervisningen i skolan är glosinlärning – det är sällan eleverna får glosläxor och det leder till att det aktiva ordförrådet inte blir så stort. De tränar också relativt lite på att översätta. Jag gillar översättningsövningar – inbillar mig att man lär sig mycket när man måste använda språket och inte vet vilken grammatisk funktion man ska visa att man kan. Jag har letat på nätet efter översättningsböcker men inte hittat något. Som vanligt kunde jag få hjälp av min kära mamma. Hon hade några häften med sk stilar från både realskolan och gymnasiet. I söndags började vi! Jag har läst tyska i 6 år men det var länge sen jag använde språket mer än som turist och känner mig rätt ringrostig. Alltså kan jag inte riktigt hjälpa sonen så mycket som jag skulle önska. Vi kom fram till att det bästa vi kunde göra var att vi båda översätter. Vi gjorde en mening i taget och översatte den var för sig. Sedan jämförde vi. När vi inte kunde använde vi grammatikboken och försökte läsa oss till hur det ska vara. I går läste jag upp vår gemensamma översättning för min mamma och eftersom hon är säkrare på tyska än mig kunde hon hjälpa oss med några saker vi inte riktigt fått till på rätt sätt. Nu ska vi bara be sonens lärare att rätta åt oss! Det ska bli spännande att hur det har gått. VI har bestämt oss för att göra en stil i veckan tillsammans och förhoppningsvis kommer både han och jag att bli riktigt bra på tyska!

Vi hade riktigt roligt. Först tyckte sonen att det var alldeles för jobbigt men efter ett tag kom vi in i det och till slut tyckte han att man nästan kunde inbilla sig att det var som att klura ut hur man skulle klara ett spel (inte riktigt lika roligt men i alla fall…) och han förstod nyttan med det.
2-åringen har snöat in på Gangnam style (precis som jag antar att miljoner andra barn har gjort). Låten är hans absoluta favorit och han tittar på den ett antal gånger varje dag. Han är särskilt förtjust i vissa versioner. Här har 12-åringen fixat iordning lite mysigt till honom framför laptopen.
 
Sen skulle det dansas! Han dansar gärna och har börjat få till en del avsnitt i dansen riktigt bra! 
 

Det är så roligt med 2-åringar! De är så bäbiaktiga på många sätt ännu men ändå så "stora". De förstår så mycket och kan kommunicera rätt bra! Humorn har utvecklats en del och de vill vara roliga! En 2-åring tar plats och vill vara medelpunkten och eftersom han är så gullig och rolig och söt vill alla runt honom också att han är i centrum! Syskonen älskar vår lille 2-åring och de tycker att han är så duktig och go. Alla tittar på hans konster och klappar händerna och drar efter andan när han gör något nytt och snitsigt eller "farligt" (hoppar ner från sängen är det senaste nöjet!). Jag tror att barnen går på sin instinkt - de känner att 2-åringen ska få vara "stjärna" just nu! Han mår bra av det!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar