Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 18 januari 2013

Bergis, chokladbollar och lite religion!

Jag bläddrade i min allra första anteckningsbok med recept och hittade receptet på Bergis. Det var många år sedan jag bakade denna sort och jag blev sugen på att prova. Eftersom det är fredag idag passar det bra med nybakt bröd när barnen kommer hem från skolan. Känns lite extra festligt!
 
 

50 g jäst
5 dl mjölk

25 g smör
1,5 tsk salt
ca 12 dl vetemjöl
 
Smält smör och häll i mjölk och värm till 37 grader.
Häll mjölken över jästen och blanda.
Tillsätt salt och nästan allt mjöl.
Blanda till en smidig, blank deg.
Låt jäsa i 30 min.
Dela degen i 2 delar och sedan varje del i 3 delar. Rulla ut delarna och fläta dem.
Låt jäsa i 30 min.
Pensla med äggvita och strö över vallmofrön. (Jag hade inga hemma så det fick bli sesamfrön - gott det också!)
Grädda i 225 grader i ca 20 minuter.
 




 
 
Det är ju gott med något sött också! Jag hade tänkt att de små barnen skulle göra chokladbollar men de hade full upp med annat så jag fick göra det själv!
 
25 st
150 g smör
2 dl socker
3 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
2 msk kaffe
4,5 dl havregryn
 
Blanda allt och rulla till bollar. Rulla bollarna i pärlsocker. Låt stå kallt en stund före servering!
 
Jag gillar att vara hemma och ta emot mina barn när de kommer från skolan! Jag försöker städa undan på förmiddagarna så jag är lite "ledig" när de kommer hem. Det är mysigt när de kommer indroppande den ena efter den andra. Ibland är det en kompis med. Det är roligt det också! Det är trevligt att få lära känna barnens vänner lite grand! Vi brukar vänta på varandra med att äta mellanmål. När den siste kommer hem sätter vi oss ner tillsammans. Det är roligt att alla kan vara med och få prata om hur dagen har varit. På så sätt får alla i familjen en liten inblick i vad alla håller på med när de inte är hemma. Det är både roligt att få berätta och att få lyssna. Ibland blir det bara snack om vilka ämnen man haft, vad man lekt på rasten och sånt men ibland har någon hört något spännande på en lektion och vill berätta om det. På sistone har vi pratat mycket religion. 11-åringen har läst alla världsreligionerna och 15-åringen läste hinduismen före jul och ska börja med buddhismen. De är båda fascinerade av vad de har läst och hört och vi har haft många roliga och intressanta diskussioner. Från att bara prata om vad religionerna innebär har samtalen glidit iväg till vad man tror om meningen med livet, vad som händer när man dör, var man fannas innan man kom till världen, hur man ska vara mot varandra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar