Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 16 januari 2013

Penne al'arrabiata

Vi gör ganska ofta penne al'arrabiata. Det går fort och det är gott. Jag gör på mitt sätt - har använt ett recept från en amerikansk-italiensk kock och inte tittat i receptboken på ett antal år så jag antar att receptet "glidit iväg" lite efter hand. I dag åt vi lunch hos barnens mormor och morfar eftersom de skulle vara barnvakt åt mig när jag skulle på utvecklingssamtal för ett av barnen. Min pappa lagade just arrabiata och 11-åringen (och de andra barnen också tror jag) tycker att han gör den mycket godare. 11-åringen har på senaste tiden blivit väldigt matlagningsintresserad och är ofta med och lagar mat. I dag hjälpte han sin morfar och meddelade efteråt att nästa gång vi ska äta den här maträtten tänker han laga den efter morfars recept.


 

Här är receptet:

400 g penne
1 liten gul finhackad lök
1 finhackad vitlöksklyfta
1 halverad och urkärnad rödpepparfrukt
125 g strimlad bacon
1 tsk smör
1 burk avrunna hela tomater
salt
riven parmesan

Bryn bacon, lök och vitlök. Tillsätt tomat, pepparfrukt och smör. Låt det hela puttra under lock i 20-30 minuter. Ju längre pepparfrukten får puttra med desto starkare blir såsen.

Koka pastan.

Blanda pasta och tomatsås. Riv över parmesanost.


Efter maten tittade barnen på tv en stund. 6-åringen valde film och det fick bli Lassie. Minstingen, som egentligen inte har tålamod att titta på sådana filmer var ändå med en stund eftersom det var så roligt att ligga på mage på soffbordet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar