Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 24 januari 2013

Provencalsk köttfärssås!

Det är så härligt när ljuset kommer tillbaka! Varje år blir det nästan lite som en chock  - att det blir så ljust på en gång efter nyår! Jag blir alltid lika överrumplad över hur pigg jag känner mig - och hur dammigt och eländigt det ser ut här och där i hemmet! Jag försöker städa så gott jag kan. Ibland känns det som ett riktigt sisyfosarbete! Jag börjar i ett hörn och när jag kommer tillbaka ser det likadant ut! Ok då, inte riktigt men det är intressant och fascinerande att vi kan generera så mycket damm i vår familj! Fast det kanske inte är så konstigt - 8 personer som rör sig fram och tillbaka, en mängd kläder i omlopp och en massa böcker och tidningar som ligger i högar på olika platser! Det är i alla fall skönt att städa även om det inte varar så länge. Har städat ur köksskåp, kylskåp och klädkammare. I morse drog jag ut soffan i vardagsrummet och dammsög och torkade. Gjorde jag senast för 3 veckor sedan men det var fullt med damm, pennor, mina hårborstar som jag letat efter, några julgranskulor och till 2-åringens stora glädje - 2 pyttesmå mintpastiller! De försvann snabbt och sedan lät det ett bra tag - mea, mea, MEA!
 
Jag har dammat lite också och när det var bokhyllornas tur kom jag av mig lite. Blev sittande och tittade i gamla pärmar och anteckningsböcker med recept. Jag hittade ett recept på provencalsk köttfärssås och marinerade morötter jag inte lagat på flera år. Det var lika gott som jag mindes det och barnen tyckte att vi kunde laga det fler gånger!

 
Marinerade morötter:
 
4 morötter
2 skivade vitlöksklyftor
salt
peppar
1 msk rödvinsvinäger
0,75 dl olivolja
 
Skala och skiva morötterna.
Koka i lite vatten, socker, salt och smör tills de är knappt mjuka.
Blanda marinaden, lägg i morötterna när de är varma och låt stå i några timmar.



Provencalsk köttfärssås, 4 p:

500 g nötfärs
2 msk olivolja
1 dl vitt vin

Bryn i stekpanna, koka ihop.
Tillsätt:

1 finhackad lök
1 burk hela tomater
1 krossad vitlöksklyfta
1 tsk socker
1 dl finhackad persilja
1 tsk timjan
2 krm fänkålsfrön
1 tsk basilika
rivet apelsinskal
2 msk tomatpuré

Låt köttfärsen puttra en bra stund.

Servera med pasta, svarta oliver, fetaost och de marinerade morötterna.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar