Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 2 januari 2013

Dagens citat!

Jag sitter och läser lite om förskolan på Lärarnas nyheter. Jag hittar en artikel som handlar om förskolan i framtiden. Hur olika förskollärare, pedagoger, politiker och forskare föreställer sig framtiden för förskolan. Det blir prat om hur förskolan arbetar med demokrati och en förskollärare säger:

"Förskolan är demokratins vagga."
 
Fascinerande uttalande. Tyvärr förklarar hon inte vad hon menar med det. Själv förstår jag inte alls! Menar hon att det är i förskolan barnen först börjar lära sig demokrati? Har de inte mött det innan? I sina hem, hos sina föräldrar? Hur gick det till förr i tiden? Demokrati är ett gammalt begrepp - även om demokrati har inneburit olika saker i olika kulturer. Barn som inte går i förskola - blir de odemokratiska? Vi vuxna som inte har gått på förskola - är vi också odemokratiska? Hur exakt lär sig barnen demokrati i förskolan? Är det när de väntar på sin tur? När pedagogerna löser konflikter? Att de förstår att de bara är en i mängden, lika behandlade som alla andra? Jag önskar att hon hade förklarat!
 


1 kommentar:

  1. Nej, hon kunde inte förklara eftersom det finns bara fina uttalanden, ett slags slogan man säger vid lämpliga tillfällen.

    SvaraRadera