Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 27 januari 2013

Skridskor, räkor orientale och lite annat!

Lördag förmiddag ägnade vi åt läxläsning, datoranvändning och pianospel.

 
Lillen har fastnat för Mother Goose Club http://www.youtube.com/results?search_query=mother+goose+club. Särskilt älskar han The Wheels on the Bus och Rig a Jig, Jig. Det är lite förvånande att han bara vill lyssna på engelska barnsånger. Han älskar annars när jag sjunger vanliga, hederliga sånger på svenska men på datorn ska det tydligen vara på engelska!
 
 
12-åringen gjorde sina läxor och fick sällskap av lillen.
 
 
Sedan blev det pianospel. Jag hade beställt nya noter från http://www.notlagret.se/ och de kom i fredags. En ny bok med enkla klassiska låtar, Mozarts variationer på Blinka lilla stjärna och Yiromas The River Flows in You. 11-åringen satte genast i gång med The River. Den är så vacker och versionen jag hittade var lagom enkel. http://www.youtube.com/watch?v=F-4wUfZD6oc
 
Efter maten blev det skridskoåkning. Killarna spelade hockey med sin pappa och morfar. Efter en stund anslöt några andra killar som ville vara med!
 



På kvällen åt vi Räkor Orientale. Receptet kommer från min mamma och har hängt med ända sedan jag var liten. Det är en sån där maträtt man inte tröttnar på - jättegod och enkel att laga till.

Räkor orientale, 4 p

4-5 hg räkor
1 burk hela tomater
2 paprikor
3 msk smör
1 msk curry
0,5 tsk paprikapulver
2 vitlöksklyftor
2 msk chilisås
0,5 tsk salt
0,5-1 dl grädde

Skala räkorna.
Strimla paprikan.
Smält smör i traktörpanna. Tillsätt curry, paprikapulver och vitlök. Lägg i räkorna och låt det hela fräsa en stund.
Ta upp räkorna.
Lägg i paprika, tomater, chilisås och salt. Koka sakta under lock i 20 minuter.
Rör i grädden och sjud ett par minuter.
Tillsätt räkorna en liten stund innan servering.

Servera tillsammans med jasminris, grönsalld och bröd.
 


 

 

 

 

2 kommentarer:

  1. Härlig lördag låter det som!
    Jag har haft problem att kommentera på din blogg. Provar nu om datorn fungerar bättre äntelefonen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vi hade det trevligt! Kul att det funkade att kommentera från datorn när nu inte telefonen fungerade!

      Radera