Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 28 januari 2013

Kvällsbestyr!

Våra kvällar ser likadana ut alla veckans dagar utom fredag, lördag och söndag. Maken kommer hem ganska sent och vi brukar äta kvällsmat direkt. Sedan är det i princip dags att hoppa i säng för de små barnen. Absolut senast kl 20 ska 6-åringen och 9-åringen vara klara för att somna. 11-åringen och 12-åringen får vara uppe till 21. 15-åringen har som målsättning att gå och lägga sig senast 22 och det är han duktig och håller för det mesta. Minstingen som sover middag och är rätt morgontrött somnar inte förrän vid 21-tiden.

Pappa ska kramas när han kommer hem!

Jag gillar att läsa högt. Gillar både själva läsandet och att få vara med och uppleva nya böcker och återuppleva gamla. Det är alltså jag som sköter läsandet. Maken tycker att det är skönt att greja lite i tystnad efter en dag på jobbet och har tagit som sin uppgift att plocka undan efter maten och städa upp och göra fint i köket.

Jag läste länge för de stora barnen också men nu är de tyvärr inte intresserade av att vara med längre. De läser hellre själva eller tittar på tv, eller skypar eller styrketränar eller något annat.

Vi läser allt möjligt. Jag brukar alltid börja med att sjunga lite. 2-åringen brukar nämligen vara med en stund i början och när han tröttnar går han till sin pappa. Sedan brukar han vandra lite fram och tillbaka! Vi sjunger både barnsånger och gamla schlagers. Just nu är favoritsångerna - "Vi här bak i bilen" och "En sån karl"! Sen läser vi. Jag brukar ha något som är lite "enklare" till 6-åringen och sedan ett kapitel ur någon kapitelbok. På sistone har vi läst mycket faktaböcker - om rymden, vikingar och romarriket. Sen håller vi just nu på med Spiderwick-serien.

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar