Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 15 december 2017

Vardagsveckan...

...är över och fredagen är också snart över! Veckan gick undan och vi gjorde lite av varje! Vi var ensamma denna vecka också...far i huset var bortrest och kom åter idag. Det var skönt! 

Vi har gjort som vi brukar...skola, städ, tvätt, mat, handling, plock...läxor, musik...tv och sagor...Dagarna går, en efter en, samma lunk i samma takt.

Men vi har också...
Varit i skogen och byggt lite på barnens nya koja! 
Firat lucia...startade med lussekatter och te framför svt:s luciafirande. Sedan till skolan för att se sonen i 5:ans luciatåg. Det var roligt att se sonen och hans kamrater och höra dem sjunga. Men annars var det lite si och så...förr om åren har det varit uttalat att föräldrar till barnen som går i luciatåget kan komma och titta. Men i år fick vi inte reda på något...jag tror inte att de ville att vi skulle komma. Och det gjorde inte så värst många heller. Bara jag och några spridda föräldrar...alla av oss med även äldre barn som tidigare gått i det där luciatåget och som vi alltså då också varit med och tittat på. Inga stolar eller bänkar fanns uppställda för oss "utomstående" besökare, ingen välkomsthälsning, ingen chans att få ta några foton...allt annorlunda mot åren tidigare. Det ändrar sig...föräldrar blir allt mer utmanövrerade från skolans värld känns det som. Men strunt samma. Vi fick se sonen och nu är det inga mer luciafiranden att titta på för oss på många år! Lika bra det!
Vi har bakat en del! Hemgjorda hamburgerbröd...hälften gick åt till kvällsmat och hälften är kvar till en annan kväll! 
Gjort deg till pepparkakshus och skurit ut och gräddat....
...och idag satt ihop till ett fint litet pepparkakshus! I år behövde jag inte göra något mer än att sätta ihop huset...resten skötte barnen...kavling och utskärning och kristyr och dekoration! 
Skållat bröd gjorde jag också...min pappa gjorde det ibland när jag var barn och jag älskade det! Och det var gott nu också! 
Saffransbullar blev det också! Jag testade ett recept från ett ica-blad...det blev gott men inte riktigt som jag trodde ändå! Lite för sött trots att jag drog ner en del på sockret. Men jag ska testa en annan gång och ändra lite mer på receptet! 
En tur på stan hanns med! Lite fler julklappar och julklappspapper, cheddarost, lindorchoklad på extrapris! Stadsturen blev även en liten tur i historien för mig! Jag har fortsatt mitt släktforskande och kommit fram till att jag har en hel släktlinje från stan där jag bor... jag som trodde att jag inte hade något med min stad att göra, att mina anförvanter kom från andra ställen. Men jag hade alltså fel...och när jag såg kyrkan mitt i stan kunde jag inte låta bli att fundera på hur det var...när de där släktingarna jag hittat levde här på 1600-talet och kyrkan var ny...här gick de alltså, satt i den här kyrkan, hade varit med och tillverkat spånen till väggar och tak...hur var det då? Vilka var de på riktigt? Och det kändes fånigt stort....att här gick nu jag och min lille son...liksom i fotspåren efter de som kommit innan. 

Och så har vi varit på konsert! I kväll hade kulturskolan sin avslutning och två fiolorkesterar och sångare uppträdde! 11-åringen var med och spelade! Det var fint och stämningsfullt! En fin avslutning på veckan och en fin start på helgen! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar