Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

lördag 2 december 2017

Julmarknad!

Idag var vi på julmarknad! Alla barn följde med och mina föräldrar! Maken kunde inte vara med...han är på tjänsteresa. Vi hade det mysigt! Det var inte så kallt och för första gången hade jag klätt mig för varmt! Det är väl typiskt! Alla andra år har det varit riktigt kallt och varenda gång har jag tänkt att jag måste ta på mig mer nästa gång! Och i år gjorde jag det...täckbyxor, tunn fleecetröja, täckjacka, varm mössa, varma vantar, vinterkängor...Först var jag nöjd! Det kändes skönt...men sen började svetten lacka! För varmt! När vi fikade tog jag av mig termobyxorna och fleecetröjan. Det blev väl rätt bra men lite kallt om benen i bara sommarbyxor! 

I smedjan! Det är alltid kul att se smeder i arbete och smide är väl så fint! Näst yngste sonen var eld och lågor...smed vill han bli! Han pratade lite med en av smederna och han visste redan sedan innan hur man härdade järn. När vi kom hem läste han på lite mer! Vi får väl se! Drömmarna är många! 
I en av butikerna! Här finns så mycket fint att titta på och fundera på om man ska köpa...det blir oftast inget men det gör inget...det är kul att bara titta och tänka! 
Huset där min mamma bodde sitt första år i livet finns här! Inte i hela, men på övervåningen i ett rum fram till min morfar hade byggt färdigt deras hus! Det känns alltid lite märkvärdigt att se det! Häftigt på något sätt!
Det är så mysigt när mörkret lägger sig...eldar som sprakar, rökdoft, julmusik, varmt och kallt på samma gång! 
Och de här gamla husen...byggda för bruksarbetare, ett rum för varje familj! Trångt och eländigt måste det ha varit men vackert! Dörrarna med sina breda foder och vackra fönster...det röda och det vita! Det är så fint tycker jag! 

En trevlig eftermiddag hade vi! Det var mysigt att vara alla tillsammans (nästan i alla fall) och dela den här dagen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar