Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 20 december 2017

Dan före dan före dan före dan före....

....dopparedan var det idag. Och vi har julstökat en del! Vi har bakat bröd och jag har stekt köttbullar...ett kilo idag och två igår...så nu har vi köttbullar så det räcker ett tag! Vi har städat soffor...tagit ut dynor och dammsugit och torkat av och dragit ut från väggen och dammsugit och torkat under! Jag har skurat ut diskbänksskåpet och torkat ur ett par köksskåp.

Och så det vanliga...mat och tvätt och allt det där.

Och så lite kul! Skola med sexåringen...matte och läsning och stå på händer och spela flöjt och teckning. Han ritade Hans och Greta som kommer till pepparkakshuset. Vi läste den sagan för ett par dagar sedan och då fick han idén om att rita ett pepparkakshus...och så tyckte jag att vi kunde rita en häxa och Hans och Greta också när vi ändå höll på! Det är roligt att rita tillsammans. Jag ritar på ett papper och N på ett eget och så hittar vi på tillsammans hur det ska bli! Sen ville han höra fler otäcka sagor och jag kom på att Pomperipossa kunde passa. Den föll honom på läppen! Jättebra...särskilt när kräftan bet tag i den elaka häxans långa näsa!
När skolbarnen kom hem var brödet nybakat och ljummet och gott! Vi fikade framför tv:n. Vi har tittat på några avsnitt av Dickens magiska värld och den gillar elvaåringen och trettonåringen så mycket. Och då kom jag på att vi kunde fördjupa oss lite mer i Charles Dickens verk och tänkte starta med En julsaga..en sån där animerad med Jim Carrey som Scrooge. Men den gick inte att spela upp så vi fick ta en annan. Oliver Twist fick det bli, i Roman Polanskis tappning! Den gick hem! Och till och med sexåringen tyckte den var superbra. Han hänger inte med i textningen förstås men jag läste högt så det ordnade sig ändå!

Och nu är det sena kvällen onsdagen före jul...och jag borde sova...för i morgon är det ju en annan dag...en till julstökardag! Sista skoldagen för den här terminen och sen är det lov för barnen! Skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar