Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 4 december 2017

Kungen!

Ibland tänker jag att det är dumt med kungahuset, med monarki...det passar inte riktigt i det här landet..som är utan all magi. I ett land där allt som räknas är siffror och tillväxt och logik (fast ändå inte) finns det inte plats för sagor. Och kungahuset är väl en saga...en rest av något som inte längre finns.

Men ibland ändrar jag mig. När jag hörde kungen uttala sig om #metoo tänkte jag att monarkin, i alla fall den här monarken behövs...om nu någon lyssnar. Och om han menar vad han säger.

För så här sa han när han blev tillfrågad om #metoo: "i botten tror jag att det handlar om moral och etik, uppfostran i hemmet helt enkelt." Och detta tycker jag är det klokaste någon har sagt i frågan. Det handlar om att bli uppfostrad, i hemmet.

Kanske tänkte han inte på vad det han sa verkligen innebär. Vad det innebär i ett land där barn uttryckligen inte ska uppfostras i hemmet utan på institution. Helst heltid. Helst så tidigt som bara möjligt. Jag hoppas att han menade det han sa, på riktigt. Att han urskiljer problemet som finns här i landet. Att barn inte längre fostras av sina närmaste utan av pedagoger (för få) på institution tillsammans med andra barn (för många). Kanske är det så att den här kollektiva fostran där barn utlämnas åt varandra och de stridigheter och rangordningsbeteenden som utvecklas bland barn i grupp faktiskt leder till dålig respekt både för andra och den egna personen. Vem vet. Kanske, kanske menade kungen något sådant.

Jag blev i alla fall glad över att vår kung vågade säga något som ingen annan hittills sagt. Att barn måste uppfostras av sina föräldrar i hemmet för att lära sig etik och moral.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar