Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 15 januari 2016

Veckan som gått!

Första skolveckan är snart avklarad. Bara några timmar kvar och sen kommer skolbarnen hem! Det har gått bra. Vi har tagit oss upp varje morgon och vi har börjat ställa om vår inre klocka igen. Idag vaknade jag av mig själv 3 minuter i 7 precis som jag brukar under terminerna. 

Det är så kallt ute. Vackert men kallt. Det är lite jobbigt att vara ute. Det blir bara en stund och sen känns det för mycket i ansiktet. Det känns som att den minste inte ska vara ute alltför länge i sträck - han har så små mjuka kinder än...

Far i huset har varit bortrest ända sen i måndags men idag kommer han hem! Det ska bli skönt! Det går bra att vara ensam. Jag fixar jobbet som måste fixas och ensam är jag ju inte! Jag har barnen och mina föräldrar som jag träffat ett par gånger den här veckan precis som jag brukar! 

Vi har gjort lite av varje de här 5 första skoldagarna:

Måndag: 
Vi tog ut granen och åkte pulka på förmiddagen.
Karate på kvällen. 

Tisdag:
Pulka på förmiddagen.
Fika tillsammans med barnens mormor och morfar och de äldstas flickvänner.
Pianolektion för 14-åringen.

Onsdag:

Storhandling tillsammans med mina föräldrar.
N tycker om att handla som vanligt. Han hittar så mycket roliga grejer och en del kan han få. Den här gången blev det inget bråk i leksakshyllan. Han accepterade att han inte skulle få någon leksak utan att bli arg. Men sen hittade han en fin kudde med en ekorre på. Jag var tveksam. Men den var fin och våra soffkuddar gamla och slitna. Jag bestämde mig - vi tar den! Fast bara en...kanske vore det bra att ha en till. Vi valde mellan en med en isbjörn och en med en uggla. Jag tyckte isbjörnen och N tyckte ugglan. Det slutade med att vi tog alla tre! 
Sen kom N på att han ju snart fyller år och ville köpa ett födelsedagskort! Vi tittade och han pekade på de kort han tyckte om. Han fastnade för ett med katter på! Han älskar ju djur! Jag är ingen sån där "genusmänniska" men ibland blir jag faktiskt irriterad på det här könstänket. Kortet med katterna var alltså riktat till flickor. Det motsvarande kortet för pojkar hade spindelmannen på sig. Så tramsigt! Det finns många killar som gillar katter och säkert en hel del flickor som gillar spindelmannen. Varför rikta korten till bara ett kön!? N vill inte vara en prinsessa - men gulliga katter tycker han ändå om! 
 Efter handlingen åkte vi hem till mamma och pappa och fick lunch! Köttbullar och mos och lingonsylt och rivna morötter! Gott! N tycker det är roligt att vara hos sin mormor och morfar! Han gör samma sak varje gång. Först ska en madrass fram och där gör han kullerbyttor och hoppar från trappan ner på madrassen. Så lekte jag och min bror också när vi var små! Den där trappan är så bra att hoppa från - svängd och med stänger att hålla i. N tycker om att hoppa högt och han räknar varje trappsteg. Börjar på 1:an och vågar ända upp till 6:an! Kommer ihåg hur det kittlade skönt i magen när man hoppade! 
På kvällen var det karate för de stora.

Torsdag:
Jag och N bytte gardiner. Så skönt att få ner de röda juliga och sätta upp ljusare! 
Sen hade vi lite teckningslektion. N ville rita krokodiler. Vi tog fram vattenfärg och nya penslar och så målade jag på ett papper och N härmade på sitt. Han ville ge teckningen till sin pappa när han kommer hem från resan och ville skriva att det var till pappa. N börjar få lite hum om det där med skrivandet och hör vad orden börjar på och lite andra bokstäver inne i orden. Men det är inte lätt att få dit alla bokstäverna själv. Han ville få det rätt den här gången så jag skrev på mitt papper och han på sitt. Det blir lättare och lättare att forma bokstäverna! 
 När skolan var slut för dagen var det dags för terminens första fiollektion. Jag tycker det är så roligt att vara med och lyssna. Jag får tips på hur vi kan träna hemma och så är det rent allmänt kul att få vara med de här åren när man får vara med! N tycker också att det är roligt att följa med. Jag tänker att det är bra att han kommer in i undervisningens värld och musikens värld lite i taget och ser hur det går till innan det blir hans tur. Han lyssnar och roar sig med eget. Den här gången skrev han bokstäver i en sån där pysselbok. 

Fredag:
Idag var det -18 grader när vi vaknade. Det var kallt fast vi hade eldat innan vi lade oss. Det blev till att elda igen! Veden var slut så mer måste hämtas in från vedskjulet. 
Lite pyssel är det med eldandet och det är normalt sett inte min uppgift. Det brukar maken sköta om. Han eldar innan vi vaknar och sen fyller jag på om det behövs och på kvällen är det också han som tänder en brasa. Om någon stor kille är hemma så är det de som hjälper mig men imorse sov de gott eftersom de hade sovmorgon! 
 Nu ska vi köra igång fredagsjobbet så vi kan ta helg sen. Toalettstädning och dammsugning och så måste vi baka en sockerkaka till eftermiddagskaffet! 

Trevlig helg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar