Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 21 januari 2016

Torsdagsmat!

Idag är det ju torsdag! Det tänkte jag lite på igår när jag städade ur ett köksskåp och hittade ett paket gula ärtor. Det köpte vi för ett par månader sedan en annan gång när jag funderade på torsdagar! Ärtsoppa alltså! Det var så hemskt längesen vi åt det och jag har längtat lite. Konstigt va för jag avskydde ärtsoppa när jag var barn. Man kanske ändrar smaksinne när man blir äldre? Igår hittade jag alltså det där paketet och så tänkte jag att nu när jag håller det i handen och det till på köpet råkar vara onsdag så...nu är det dags! Och så blötlade jag dem och idag kokade jag ihop soppan! Pannkakor till efterrätt fick det bli också för jag misstänkte att 5-åringen inte skulle gilla ärtsoppan och inte de två barnen som är hemma och sjuka heller. Jag hade rätt så det var bra att det fanns pannkakor också! Men de fick smaka lite grand bara för att de skulle vänja sig och så blev de uppmanade att försöka urskilja smakerna och verkligen känna efter - inte bara avfärda det för att det är just ärtsoppa. Det hjälpte inte. De gillade det inte ändå. Men de provade i alla fall. Maken blev i alla fall väldigt glad när han kom hem till lunchen! Han åt med god aptit både av soppan och pannkakorna! 


Det är ju rätt fantastiskt att kunna vara hemma och kunna fixa till mat till sig själv och make och barn som finns hemma. Jag är glad över att ha den här tiden att lägga på hemmet, familjen, mig själv...Det känns lyxigt. 


Två barn är som sagt hemma och sjuka. De har haft ont i huvudet och sedan blev det halsen och lite feber och allmän hängighet. Jag själv känner mig lite likadan nu och hoppas och ber för att jag inte blir sjuk på riktigt. Det är inte kul. Idag var de lite piggare och vi gjorde lite saker ihop en halvtimme. tränade gångertabell och lite division och så kastade jag ut lite meningar som skulle översättas till engelska. Och fortsatte vi med vårt flodprojekt vi startade i julas. Jag tänkte att det skulle vara roligt att känna till alla de stora floderna och var de finns och lite fakta om dem. Vi har läst om Donau och Rhen och idag var det Volga. Vi lyssnade på Volga boatsmen song och såg fina bilder från floden. Sen tog vi reda på hur lång den är och var den flyter fram och vilka städer som ligger vid den och så drog vi ut en karta. Sen fick det vara bra. Krafterna var slut och barnen fick vila framför tv:n igen. N är med lite som han vill. Gillar att lyssna på musik och titta på bilder men annars gör han sitt. Kommer och går som han vill. Idag ville han rita en teckning. Han gillar Minecraft så en sån gubbe ritade han. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar