Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 25 januari 2016

Helgen som gått...

...har varit ganska seg. Jag var och är sjuk. Febrig och hostig och ont i hals och öron och huvud...Det är trist att vara sjuk. Känns som tiden segar sig fram och allt man gör är tungt. Jag har inte gjort så mycket men lite måste man ju ibland. Maken skötte maten och allt det praktiska och tog ut småbarnen så de fick lite luft och ha skoj i pulkabacken. Jag låg och dåsade eller tittade på film. Men lite skoljobb var ju tvunget att göras. Och igår när maken badade småbarnen fixade jag kvällsmaten. Det var lite dumt för jag var helt slut efteråt men så blir det ibland...

14-åringen har grammatikprov den här veckan. Ordklasserna och subjekt och predikat. Blir irriterad varje gång det händer. För det är så sporadiskt. Som om grammatiken är något man kan bocka av. "Vi läser om ordklasserna och sen kan man det där." Så är det ju inte. Det är krångligt med grammatik. Det är mycket att tänka på, hålla i minnet och många ord som ska fastna. Det vore så bra om de kunde få träna lite ibland och att man även pratar grammatik i engelska och moderna språk.Vi repeterade i alla fall. Jag tog fram alla mina böcker som jag samlat på mig genom åren och så fick han träna och till slut hade han väckt det mesta till liv igen. 
5-åringen ville också göra något. Han funderar mycket på olika språk och ville lära sig engelska. Han kan redan räkna lite och några enkla ord - cat, apple, banana...Jag hittade en pysselbok där man skulle färglägga bilder och på köpet lära sig engelska ord. Den nappade han på och gjorde en sida där man skulle lära sig färgerna. Red, blue, green, white var inga problem att lära sig och inte heller black för det hade han hört på något tv-spel. 
Äldsta sonen och hans flickvän var hos oss i fredags och de lagade sushi till sig. De är ekonomiska och tycker det blir för dyrt att köpa så de har börjat göra sin egen. De är duktiga och får dem riktigt fina! 
Och igår gjorde jag som sagt kvällsmaten. Vi hade massa stekt kyckling kvar sedan dagen innan så en kycklingsallad fick det bli. Med färsk spenat, romansallad, gurka, tomat, rödlök, avocado och knaperstekt bacon. Och så vinegrettsås till. Gott! 14-åringen gjorde chokladmousse till efterrätt så det blev en riktig festmåltid. 
 Nu är det måndag och barnen är i skolan. Ute är det grått och fuktigt. Snön försvinner snabbt. 5-åringen spelar tv-spel och jag funderar på om jag ska orka göra något. Jag har redan bäddat och diskat men tvättkorgen är full. Men den kanske klarar sig till imorgon. Tror jag lägger mig i soffan uppe hos N och vilar lite istället. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar